88490409
طراحی سایت از ایده پردازی تا بازاریابی اینترنتی | نمونه کارها | قیمت طراحی سایت

6 گام طلایی برای طراحی جلد کتاب

یکی از عوامل موثر برای موفقیت تجاری یک کتاب، جلد آن کتاب است؛ بنابراین یک طرح جلد زیبا و جذاب که مبتنی بر اصول طراحی جلد باشد، در فروش و موفقیت تجاری کتاب تاثیر گذار است. یک مولف یا ناشر کتاب بهتر است برای عرضه کتاب به بازار از یک طراح ماهر برای طراحی جلد کتاب کمک بگیرد. زیرا اولین برخورد و ارتباط مخاطب با کتاب از طریق جلد آن صورت می‌گیرد.

ارتباط جلد کتاب با مخاطب

این ارتباط یک ارتباط بصری است که در برخورد اول پیام‌هایی را از مفهوم کتاب به مخاطب یا همان خواننده کتاب منتقل می‌کند. پیام‌هایی مبنی بر اینکه این کتاب حاوی چه چیزهایی است تا خواننده بتواند موضوع کتاب را بشناسد و بهتر درک کند. در این انتقال با توجه به موضوع و نوع کتاب، طرح جلد می‌تواند باعث جلب توجه بیشتر خواننده شود و حس کنجکاوی او را تحریک کند تا کتاب را خریداری کند و با نوینده همراه شود.

نمونه طراحی جلد

چگونه می توانید نظر مشتری را برای فروش کتاب جلب کنبم؟

در قفسه یک کتاب فروشی، کتاب‌ها در یک رقابت قرار دارند و این طرح و رنگ جلد است که شما را به سمت کتابی خاص می‌کشاند. مولف، نوشته زیبای خود را با یک جلد جذاب می‌تواند کامل کند. در واقع جلد به همراه عنوان کتاب باید بتواند ذهن مخاطب را درگیر کند و او را وادار کند کتاب را ورق بزند تا با کلمات نویسنده همراه شود.

ارتباط محتوای کتاب با جلد آن

البته این نکته را فراموش نکنیم در کنار جذاب بودن، طرح جلد کتاب باید بیانگر موضوع و محتوای آن نیز باشد. هم‌چنین با موضوع و سبک کتاب هم‌خوانی داشته باشد، بنابراین در طراحی جلد به مضمون کتاب اهمیت دهید. اگر محتویات داخل کتاب فلسفی و جدی باشد، در نتیجه یک طراحی کمدی ایده مناسبی برای طراحی جلد این کتاب نخواهد بود.
برای هماهنگی طرح جلد با مضمون کتاب و بیان محتوای مد نظر نویسنده، بهتر است که قبل از طراحی، طراح و نویسنده با هم در ارتباط باشند و نویسنده نکات مهم و اهداف کتاب را برای طراح جلد کتاب بازگو کند، تا طراح بتواند با آگاهی نسبت به مضامین، المان‌های مناسب را انتخاب و طراحی خود را آغاز کند. این کار به شفافیت و هماهنگی طرح با موضوع کتاب بسیار کمک می‌کند.

تحقیقات مبتنی بر محتوای کتاب

پس از آگاهی از موضوع و عنوان کتاب مورد نظر، طراح به تحقیق درباره موضوع مشغول می‌شود و با توجه به دریافت‌های خود از مفهوم و مضمون کتاب و تحقیقاتی که انجام داده است، شروع به ایده پردازی می‌کند. او در این مرحله برای هدف نویسنده و مفاهیم کتاب المان‌های تصویری مناسبی را انتخاب میکند و با این عناصر شروع به طراحی می‌کند.

انتخاب رنگ جلد کتاب

در طراحی با توجه به نظر نویسنده و دانش خود، تکنیکی برمی‌گزیند. تکنیک‌های متفاوتی برای به تصویر کشیدن ایده وجود دارد که یک طراح ماهر آن‌ها را می‌شناسد و می‌داند از چه راهی برای بیان مقصود خود استفاده کند. در این مرحله انتخاب و استفاده از رنگ‌های مناسب از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است، چرا که هر رنگ دارای معنا و مفهومی است که به عنوان عنصری تاثیر گذار در دست طراحان است و در طراحی جلد  نیز می‌توان از این قابلیت رنگ‌ها برای انتقال بهتر مفاهیم بهره گرفت.

نکات طراحی جلد

هماهنگی عنوان و رنگ و جلد کتاب

هماهنگی عنوان کتاب، رنگ و طراحی جلد  وظیفه مهمی است که برعهده طراح در طراحی جلد  است که باعث می‌شود مخاطب و خواننده در برخورد اول خود با کتاب با آن ارتباط برقرار کند و آن کتاب را خریداری و مطالعه کند. در واقع این طراح جلد است که تفکر نویسنده را به خواننده برای اولین منتقل می‌کند.
حال اگر نویسنده و ناشر از این مهم آگاه نباشند و کار طراحی جلد را به یک طراح ماهر نسپارند، قطعا بسیاری از مخاطبان خود را از دست می‌دهند. زیرا طرح جلد سرنخی به دست خواننده می‌دهد که برای دنبال کردن آن، نیاز دارد کتاب را بخواند.

طراحی کتاب های خاص

لازم به ذکر است که کتاب انواع گوناگونی دارد که هرکدام نیازمند طراحی مختص به خود است، مثلا برخی از کتاب‌ها در گروه داستانی با موضوعی پر رمز و راز قرار دارند که طرح جلد باید به خوبی این حس رازآلود بودن را به بیننده انتقال دهد. حتی کتاب‌های نفیس و دارای ارزش ادبی و تاریخی نیز در ابتدا با یک طرح جلد زیبا و نفیس خود را به بیننده نشان می‌دهند و او را جذب می‌کنند سپس مخاطب با محتوای آن روبرو می‌شود.

نکاتی که باید در طراحی جلد کتاب به آن دقت کنید

در طراحی جلد کتاب به جز موضوع و مفهوم مورد نظر نویسنده، طراح، به موارد متعددی باید توجه کند مثل رده سنی مخاطبان. درواقع انتخاب نوع طرح جلد، همان‌قدر که به مفهوم کتاب وابسته است به رده سنی مخاطب و خواننده نیز وابسته است. بنابراین طراح باید مانند مخاطب فکر کند و عناصری که برای طراحی انتخاب کرده است را از دید او ببیند و با توجه به درک او از دنیای پیرامون از عناصر و رنگ‌ها استفاده کند.
در نتیجه برای داشتن یک جلد کتاب زیبا،طراح می‌بایست یک مسیر را از ذهن نویسنده به ذهن مخاطب بپیماید. او باید مفهوم ذهنی نویسنده را درک کند، سپس مخاطب را بشناسد و با عناصر تصویری و رنگ بین آن دو،نویسنده و مخاطب، ارتباط برقرار کند.

۳ , دی ۱۳۹۷

دیدگاه های این مقاله