88929645
طراحی سایت از ایده پردازی تا بازاریابی اینترنتی | نمونه کارها | قیمت طراحی سایت

ترکیب بندی مناسب در طراحی پوستر و جلد کتاب

برای طراحی پوستر و جلد کتاب باید به ترکیب بندی توجه ویژه ای داشت. در ترکیب بندی عوامل متعددی نقش دارند که با یکدیگر ادغام شده و در نهایت ترکیب بندی و ...

برای طراحی پوستر و جلد کتاب باید به ترکیب بندی توجه ویژه ای داشت. در ترکیب بندی عوامل متعددی نقش دارند که با یکدیگر ادغام شده و در نهایت ترکیب بندی و طراحی اصلی را شکل می دهند. طراحی پوستر و جلد کتاب برای ترکیب بندی نیاز به توجه و خیره شدن مخاطب دارد. از این رو باید به عناوین اصلی در صفحه طراحی توجه ویژه ای داشت. برای جلب توجه باید از عناوین با فونت های درشت و شکل های مناسب استفاده کرد تا توجه افراد را به سمت پوستر و کتاب جلب کرد.

یکی از روش هایی که در این رابطه به کار می رود استفاده از فلوچارت است. زمانی که از فلوچارت استفاده می شود، مخاطب می تواند به راحتی اهداف مورد نظر را برآورده کند، بعلاوه اینکه مخاطب نیز با روند اجرایی کار آشنا می شود. در این روش افراد هدف کلی را از طراحی پوستر می فهمند و زودتر جذب طراحی می شوند. استفاده از فونت ها و عناوین هم در فلوچارت خیلی مهم است. این کار باعث افزایش توجه مشتری به طراحی مورد نظر می شود. استفاده از خطوط راهبردی برای تنظیم عناوین و نوشته ها به کار گرفته می شود. درست و به جا قرار گرفتن عناوین و نوشته ها در زیبایی و ظرافت یک طراحی جلد کتاب و پوستر خیلی موثر است.

البته همیشه این قضیه صدق نمی کند و ممکن است در طراحی به وضوح به چنین مواردی دچار نشوید. اما برای یک طراحی منحصر به فرد در نظر گرفتن عنواین و نوشته ها خیلی موثر است.

مورد بعدی که در ترکیب بندی و ساختار یک پوستر و جلد کتاب باید رعایت شود، عبارتست از رعایت سلسله مراتبی و مقیاس. مقیاس و اصول سلسله مراتبی از اصول و پایه های یک طراحی خلاقانه است که به نگهداری و تاثیر ترکیب بندی کمک می کند. طراحی شما را منظم کرده و به بهتر نشان دادن آن کمک خواهد کرد. در یک تعریف کلی، اصول سلسله مراتبی را مرتب کردن و طراحی عناصر بر اساس ترتیب و میزان اهمیت می دانند. بنابراین عناصر کلیدی و مهم تر باید از عناصر کم اهمیت تر جدا شوند و به صورت بزرگر و اصطلاحا bold نشان داده شوند.

مقیاس معمولا برای ارتباط برقرار کردن و توجه بیشتر مخاطب به سلسله مراتبی استفاده می شود و به همین دلیل است که در ترکیب بندی با سلسله مراتبی می آید. مقیاس بندی برای دور کردن عناصر غیر اصلی از اصلی استفاده می شود. به عنوان مثال اگر شما در یک طراحی قصد داشته باشید که به معرفی یک چهره معروف روی پوستری یا جلد کتابی بپردازید؛ می توانید اسم شخصیت را با مقیاس بزرگتری روی صفحه عنوان کنید. با استفاده از تضاد ها در مقیاس بندی هم می توان عناصر مختلف را از یکدیگر متمایز نماید. با این روش عناصر کوچک تر از عناصر بزرگ یا مهم تر جدا شده و کنار یکدیگر قرار می گیرند. با این روش می توان اثرات مختلفی را ایجاد کرد.

۱۶ , شهریور ۱۳۹۶

دیدگاه های این مقاله