9 نکته در طراحی وب سایت تجارت الکترونیک

طراحی برای برندسازی و جلب اعتماد بسیار مهم است.

به عنوان یک بازاریاب دیجیتال چندین بار در هفته وبسایت های تجارت الکترونیک را بررسی می کنم و هربار این موارد تکراری را می بینم: اشتباهات فاحش و تکان دهنده ی بازاریابی که در نتیجه ی آن طراحی وبسایت کاملا از بین رفته است. هنگام کار کردن روی یک وبسایت ممکن است به آسانی در وجوه مختلف طراحی آن گیر بیافتید؛ اشتباه نکنید. طراحی برای برندسازی و جلب اعتماد بسیار مهم است. باید اطمینان حاصل کنید که منافع شخصی خودتان را در اولویت سود کاری خود قرار ندهید. هدف تجارت الکترونیک فروش است.

طراحی وب سایت تجارت الکترونیک فقط برای ایجاد یک فروشگاه انلاین زیبا و جذاب نیست (هر چند طراحی زیبا به فروش بیشتر کمک می کند). مهمتر از آن این واقعیت غیرقابل انکار است که مشتری بتواند خیلی سریع از صفحه فرود به بخش سفارش و خرید هدایت شود و خرید خود را تکمیل و پول پرداخت کند. طراحی با کیفیت وب سایت تجارت الکترونیک، به طور کل هدایت مشتری بالقوه از طریق این فرایند است. در اینجا چند نکته کلیدی در باره طراحی، ساخت و راه اندازی وب سایت تجارت الکترونیک را آورده ام. در ادامه به تعدادی از نکات بازاریابی که می بایستی در فرآیند طراحی تجارت الکترونیک به خاطر داشته باشید می پردازیم.

9 نکته در طراحی وب سایت تجارت الکترونیک

1.تقریبا در همه ی پیشنهادهایی که به ما می شود از اپل به عنوان وبسایتی یاد می کنند که تمایل دارند با آن به رقابت بپردازند و یا از آن الگو بگیرند. کاملا مشخص است و همه می دانیم که اپل فروش خوبی دارد، اما همه نمی توانند اپل باشند.

یکی از نکات مهم آن است که هدف واضح و مشخصی در وبسایتتان داشته باشید. معمولا وبسایت های شیک و زیبایی را می بینیم که محصولات خود را برای بازار های کم درآمد عرضه می کنند و از فروش کم خود در تعجبند، یا بالعکس تلاش می کنند که بتوانند محصولات لوکس خود را در وبسایتی به فروش برسانند که بیشتر شبیه حراجی ست.

وقتی بازدیدکنندگان وارد وبسایتی می شوند بایستی همان لحظه متوجه شوند کجا هستند؛ وبسایتی برای فروش اجناس لوکس؟ خرده فروشی؟ و یا لوازم خانگی؟ همانطور که آجر و مواد آن یک طراحی داخلی دارند شما نیز باید  طراحی سایت خود را با توجه به دیدگاه های تجاری خود انجام دهید.

2.در ادامه ی مثال قبلی باید اضافه کرد که یکی از پست های وبلاگ BFM نشان می دهد که عکاسی با کیفیت یکی از دلایلی ست که باعث می شود وبسایت اپل از سایر وبسایت ها متمایز باشد. تصاویر زیبا در موفقیت و یا شکست یک وبسایت تجاری تعیین کننده هستند و همچنین فروش سایتتان را از طریق کانال های دیگر تحت تاثیر قرار می دهند.

بازاریابی آنلاین عرصه ی اشتراک تصویر است؛ پینترست، که یک تابلوی الهام بخش آنلاین محسوب می شود، با شتاب در حال رشد کردن است. پدر شبکه های اجتماعی، یعنی فیسبوک نیز همواره برای اطلاع رسانی های تصویری اولویت قائل می شود. به نظر شما تمام این ها به چه معنیست؟ عکاسی با کیفیت باعث نشر بی حد و مرز وبسایتتان در دنیای رسانه های آنلاین خواهد شد.

مقاله مرتبط: آموزش طراحی سایت از صفر تا صد ؛ برای طراحی سایت از کجا شروع کنم ؟

3.یکی دیگر از موضوعات رایج در طراحی وبسایت های تجاری مانند طراحی سایت فروشگاه اینترنتی ، عدم توجه به صفحات داخلی ست .وبسایت شما تنها صفحه ی نخست شما نیست، در حقیقت شما یک فروشنده ی آنلاین هستید که می خواهید هرطور که ممکن است افراد را از صفحه ی اول به صفحات دیگر هدایت کنید و با آنها وارد گفتگو شوید. هنگام طراحی وبسایت اطمینان حاصل کنید که به اندازه ی کافی به صفحات داخلی توجه کرده اید.

4. اجازه دهید مشتریان آپشن ها رو خودشون تعریف کنن

به مشتریان اجازه دهید که در فرایند خرید خود تا جایی که ممکن است، آپشن ها را بتوانند فیلتر کنند.
زمانی که مشتریان در وب سایت تجاری شما در حال جستجو برای خرید محصولی هستند، قابلیت فیلتر کردن آپشن ها ، به انها کمک می کند تا بتوانند زمان زیادی را ذخیره کنند. این امر به ویژه در مورد اندازه، برای مواردی مانند لباس، بسیار مهم است. مشتریان از اینکه بخواهند از بین گزینه ها، آنچه که متناسب با نیازشان است را پیدا کنند متنفرند.

5. یکی از مشکلاتی که برندهای تازه تاسیس هنگام ساخت وبسایت های تجاری خود به آن برمی خورند آن است که می بایستی خدمات خود را به شماری ارائه دهند که از پرداخت های آنلاین واهمه دارند. اینجا دقیقا همان جاییست که نشان های اعتماد سازی به میدان می آیند. هر وبسایت تجاری باید با تعدادی از علائم اعتمادسازی همراه باشد. این علائم در صفحه ی نخست می توانند شامل جوایز، لوگوی مشتریان،اعضا و … باشند. هنگامی که به سبدخرید می رسید،آرم های VeriSign ، MacAfreeو Better Business Bureaud می توانند امنیت فرآیند پرداخت شما را بالا ببرند.این موارد کوچک در طراحی می توانند تاثیر زیادی روی استراتژی احترام به حریم شخصی خریداران بگذارند.

مقاله مرتبط: طراحی سایت حرفه ای رایگان چگونه است؟

6. اجازه دهید آنها انتخاب های خود را تغییر دهند

هنگامی که کاربر از بین فهرست دسته بندی ها شروع به انتخاب دسته خاصی می کند (به عنوان مثال: لباس مردانه)، ممکن است انتخاب اشتباهی انجام دهد یا نظرش تغییر کند. بنابراین نیاز دارد که انتخاب خود را تغییر دهد. شما باید به کاربر اجازه دهید تا این انتخاب ها را از فهرست حذف کند- این کار خیلی بهتر از استفاده از دکمه بازگشت است-که در بهترین حالت، صفحات تکرا می شوند و در بدترین حالت ممکن است اتصال مرورگر قطع شود.

7. نوار جستجو را در دسترسی آسان قرار دهید.

بالای سایت amazon.com یک نوار جستجوی بسیار بزرگ است.

اغلب، بسیاری از ما تصور نمی کنیم که نوار جستجو در وب سایت تجارت الکترونیک مورد استفاده قرار می گیرد. هنگامی که مشتری در یک سایت به دنبال چیزی خاص می آید، اگر آن را به وضوح در صفحه فرود نبیند، معمول ترین واکنشی که انجام می دهد استفاده از جستجو است. در نظر بگیرید که نوار جستجو بخش اصلی یک وب سایت تجارت الکترونیک است. همچنین جستجو می تواند به ماندگاری بیشتر کاربران در وب سایت کمک کند، چرا که کاربر ممکن است بخواهد نگاه بیشتری به سایت بیندازد و در آن جستجو و گردش کند.

8. این مورد را باید سریعا عملی کنید. اطلاعات تماستان را در وبسایت قرار دهید. ترجیحا این اطلاعات به صورت یک شماره تلفن یا لینک “تماس با ما” در جایی که افراد به طور معمول دنبال آن می گردند، یعنی گوشه ی سمت راست بالای وبسایت جای داده شود. خلاقیت در این مرحله به هیچ وجه به کارتان نخواهد آمد، فقط تا می توانید راه ارتباطی را سریع و قابل دسترس کنید.

مقاله مرتبط: لیست برترین و بهترین نرم افزار های طراحی سایت 2020

9. اگر محصولی در انبار موجود نیست، آن را به وضوح مشخص کنید

یکی از بزرگترین اشتباهاتی که من در راه اندازی اولین فروشگاه اینترنتی خود داشتم این بود که محصولاتی که موجودی آنها در انبار تمام می شد را از سایت حذف می کردم. برای سئو محصول را در لیست محصولات سایت نگه دارید، این کار خیلی بهتر است تا محصول را حذف کنید و بعدا که نیاز شد مجدد آن را به لیست محصولات اضافه کنید. اگر موجودی انبار به حداقل رسید آن را به وضوح بیان کنید. در غیر این صورت مثل من، مجبور می شوید به مشتریتان که محصول را خریده، ایمیل عذرخواهی ارسال کنید و وجه او را بازگردانید.

تمام این نکات از بهترین شیوه ها هستند اما مهم ترین چیز در طراحی وبسایت های تجاری سنجیدن آن است. همیشه تست A/Bرا برای بخش های مختلف وبسایتتان اجرا کنید تا مطمئن شوید در بهترین حالت ممکن قرار دارد.

گذاشتن باسخ