اینفوگرافیک چیست و چطور اینفوگرافیک بسازیم؟

طراحی یک اینفوگرافیک دقیقا شبیه طراحی سایت است.
اینفوگرافیک چیست و چطور اینفوگرافیک بسازیم؟

 طراحی اینفوگرافیک دقیقا شبیه طراحی سایت است. خوب است بدانید که اینفوگرافیک (Infographic) از ترکیب دو واژه اینفو (Information) به معنای اطلاعات و گرافیک (Graphic) شکل گرفته و به تصویری گفته می شود که در آن اطلاعات، آمار و یا هرگونه دانشی در قالب تصویر و با استفاده از نمودارهای گرافیکی، چارت و سایر آیکون ها و تصاویر جذاب ارائه شود و هدف آن ساده سازی فهم اطلاعات پیچیده و یا جذاب نمودن ارائه اطلاعات باشد. اینفوگرافیک با یک مفهوم و هدف هایی شروع شده و در نهایت به یک وایرفریم ختم می شود.

اینفوگرافیک‌ها نمایشگران تصویری اطلاعات و داده‌ها هستند که هدف آن‌ها ارائه سریع و ساده اطلاعات پیچیده است.

تفاوت بزرگی که بین طراحی اینفوگرافیک و طراحی وب سایت وجود دارد این است که، تمامی اطلاعات برای یک اینفوگرافیک در یک واحد موجود است درحالیکه در وب سایت صفحات متعدد و راههای مختلفی برای افزایش اینگیجمنت وجود دارد. علاوه بر این، می توان اینفوگرافیک را یک مینی وب سایت فلت و استاتیک دانست. همچنین باید گفت، طراحی یک صفحه وب سایت، بعنوان یک اینفوگرافیک شناخته می شود.

مقاله مرتبط: آموزش طراحی سایت از صفر تا صد ؛ برای طراحی سایت از کجا شروع کنم ؟

 

اینفوگرافیک چیست

چگونه اینفوگرافیک بسازیم ؟

در اینجا چند المان اصلی و اساسی که به شما در ساختن عمده طرح های اینفوگرافیک آینده کمک می کند را بیان می کنیم.

  1. دیتا استوری

یک اینفوگرافیک خوب با یک روند مستحکم آغاز شده که همانند یک داستان بیان کننده اطلاعات دیداری است که منجر به درک بهتر و بیشتر داده های موجود خواهد شد.

پیش از شروع به کار باید بدانید که دیتا تنها اعداد و ارقام نیست. دیتا شامل تمامی اطلاعاتی است که بتوانند برای آنالیز مقایسه ای استفاده شده و یا به طور مناسبی مخاطب را راهنمایی کند. قابل رویت کردن داده ها، راهی است که از طریق آن درک و دیده شدن اطلاعات را آسان تر خواهیم کرد.

داستان بیان شده در یک اینفوگرافیک می بایست کوتاه باشد. به خاطر داشته باشید، شما قصد بیان یک رمان با جزئیات کامل را ندارید بلکه میخواهید به کوتاهترین شکل ممکن، اطلاعات مورد نیاز خود را در معرض دید مخاطبان قرار دهید. بنابراین می بایست با استفاده از هدرهای زیبا، تم های چشم نواز و جملات و کلمات مناسب و کوتاه بعنوان تایتل و یا توضیحات مختصر، هدف خود را بیان کنید.

  1. جلوه های دیداری و جریان اطلاعات

یک اینفوگرافیک نیازمند جلوه های بصری است که بتواند کاربران را درگیر کرده و بر روی آنها تاثیر بگذارد. عمده اینفوگرافیک ها از چپ به راست و بالا به پایین خوانده شده و بیشتر در حالت افقی دیده می شوند. این سبک هدفمند بوده زیرا حرکت چشم و الگوهای خواندن در آن دخیل است.

اما موارد دیگری نیز وجود دارد که می تواند جلوه های دیداری را در یک اینفوگرافیک بهبود ببخشد:

  • استفاده از پالت رنگی. استفاده از این نکته مانند سایر پروژه های طراحی است.
  • اطلاعات را با استفاده از هرم معکوس جایگذاری کنید؛ به این معنی که مهمترین اطلاعات را در بخش بالایی قرار داده و همزمان با حرکت مخاطب به سمت پایین طرح، اهمیت مطالب را کاهش دهید.
  • خوانا بودن را حفظ کنید. کاربران می بایست قادر به دیدن تمامی اطلاعات در یک نگاه بوده و خوانا باشد. اگر تشخیص دادید که اینفوگرافیک شما نیازمند این است که کمی بزرگتر باشد، طرحتان را به بخش های قابل مدیریت شکسته به طوریکه تمامی اطلاعات یک بخش در یک زمان قابل دیدن باشد.

اینفوگرافیک ها می بایست جذاب باشند زیرا وظیفه آنها کاهش تقلید کار مغز ما است. این جلوه بصری اطلاعات درک و به دست آوردن داده های مورد نیاز را ساده تر می کند.

  1. تایپوگرافی

استفاده از فونت بزرگ در اینفوگرافیک ها منجر به رشد و پیشرفت آنها خواهد شد. استفاده از تایپوگرافی مناسب در تمامی انواع طراحی های گرافیکی اعم از طراحی پوستر ، جلد کتاب، وب سایت و غیره تاثیر مستقیمی بر روی خواننده خواهد داشت. با اینحال دقت کنید که می توانید در این نوع طراحی از فونت برزگتر از انواع تیپیک آن استفاده کنید. اینفوگرافیک ها اغلب حاوی چندین نوع فونت مختلف هستند. بنابراین بهتر است این بخش ها را با افزایش اندازه فونت و فاصله بین خطوط، خواناتر کنید.

علاوه بر این، می توانید برای هدرهای کوتاه و یا اعدادی بزرگی که نیازمند برجسته کردن آنها هستید، از کاراکتر خاصی استفاده کنید. این کار میتواند بعنوان یک نکته کلیدی برای جلب نظر مخاطبتان و ارائه اطلاعات مهم به آنها محسوب شود. برخلاف سایر پروژه های طراحی، نوع فونت استفاده شده در هدلاین و یا نکات مهم می بایست در بخش های مختلف اینفوگرافیک استفاه شود. بنابراین دقت کنید از فونت هایی برای این المان ها بهره ببرید که برجسته بوده اما خسته کننده نباشد.

مقاله مرتبط: طراحی سایت به سبک فلت ؛ طراحی تخت چیست؟

از استفاده از حروف رنگی، برجسته و یا مشکی و یا واریانت های مختلف یک فونت به خصوص (بولد، ایتالیک، ریگولار، کاپس و غیره)، هراس نداشته باشید و به خاطر داشته باشید استفاده از این امکانات در جایگاه مناسب می تواند تاثیر حداکثری داشته باشد.

انواع اینفوگرافیک

در کل اینفوگرافیک ها بر اساس شیوه پیاده سازی و نوع طراحی آنها به چهار دسته اصلی تقسیم می کنند: ایستا (Static)، پویا (Dynamic)، تعاملی (Interactive) و فیزیکی (Physical).

اینفوگرافیک ایستا

کلیه اطلاعات در یک نگاه بصورت یک تصویر واحد نمایش داده می‎شوند.

اینفوگرافیک پویا

اطلاعات در یک توالی خطی بصورت متحرک و انیمیشن ارائه می‎شوند.

اینفوگرافیک تعاملی

اطلاعات معمولا در بستر وب و بنابر انتخاب کاربر به نمایش در می‎آید.

اینفوگرافیک فیزیکی

اطلاعات در قالب یک حجم یا ماکت سه‎بعدی نشان داده می‎شود.

مقاله مرتبط: نکات طراحی وب سایت شرکتی

اینفوگرافیک در چه جای هایی کاربرد دارد؟

استفاده از اینفوگرافیک‌ها باعث می‌شود تا مخاطبان حجم قابل توجهی از داده‌ها و اطلاعات را که شکل نوشتاری آن ممکن است مقاله بلند بالایی را تشکیل دهد، به سادگی در قالب یک تصویر دریافت کند و آن را تا مدت‌ها در خاطر بسپارد. از اینفوگرافیک ها می‌توان در حوزه‌های گوناگونی بهره برد.
استفاده از اینفوگرافیک‌ها به عنوان ابزارهای رهگیری، رزومه یا سوابق افراد، گزارش‌ها و کاربرگ‌ها، خبر و اطلاع‌رسانی، تبلیغات، معرفی و ارائه، یادگیری و آموزش تنها بخشی از کاربردهای آن‌ها است.

  • آموزش
  • ارائه (Presentation)
  • گزارش نویسی
  • تبلیغات
  • فرهنگسازی
  • ترویج علم
  • رزومه نویسی
  • اطلاع‌رسانی

چند نمونه اینفوگرافیک که حتما باید ببینید

از اینفوگرافیک برای رسیدن به مقاصد گوناگونی همچون اطلاع رسانی، افزایش سرعت انتقال اطلاعات، آموزش، قرار دادن حجم وسیعی از اطلاعات در فضایی کم، راهنماهای کاربردی، نتایج یک تحقیق علمی و یا نظرسنجی، جلب توجه بینندگان به یک موضوع،نقشه ها و مسیریابی، مجتمع نمودن چند نوع اطلاعات در یک تصویر و دهها مورد دیگر به کار می رود.

اینفوگرافیک فضای مجازی همراه با فرزندان
اینفوگرافیک فضای مجازی همراه با فرزندان

 اینفوگرافیک نقشه ساده متروی تهران

 اینفوگرافیک نقشه ساده متروی تهران

در پایان باید بگوییم که دقت کنید اینفوگرافیک خود را از تمامی اطلاعات موجود خود انباشه نکنید. اینفوگرافیک می بایست مختصر، مستقیم و مفید فایده باشد. این اینفوگرافیک مکان مناسبی است که اطلاعات مختصر و کلی درباره موضوع مورد نظر شما به مخاطب داده و آنها را ترغیب به مشاهده وب سایت شما کند و طراحی سایت فروشگاه اینترنتی شما را بهبود بخشد. بنابراین این طرح می بایست جذاب بوده و مخاطب را مشتاق کند تا بیشتر به یادگیری بپردازد.

گذاشتن باسخ