09301921680
طراحی سایت از ایده پردازی تا بازاریابی اینترنتی | نمونه کارها | قیمت طراحی سایت

کاربرد جستجوی تصویری در فروشگاه اینترنتی

یافتن کلمات مناسب برای جستجو همواره ممکن نیست، به ویژه زمانی که بر روی اینترنت به دنبال محصولات مختلف میگردیم. جستجوی تصویری راهحل مناسبی برای حل ...

یافتن کلمات مناسب برای جستجو همواره ممکن نیست، به ویژه زمانی که بر روی اینترنت به دنبال محصولات مختلف می‌گردیم. جستجوی تصویری راه‌حل مناسبی برای حل این مسأله است. خوشبختانه این روش راه خود را به فروشگاه‌های اینترنتی هم باز کرده است و علاوه بر موتورهای جستجو، برخی از فروشگاه‌های اینترنتی هم این قابلیت را برای محصولات خود دارند.

جستجوی تصویری و هوش مصنوعی

در جستجوی تصویری، موتور جستجو به جای اینکه به دنبال واژه‌ها بگردد، پیکسل‌های عکس‌ها را با هم مقایسه می‌کند. کاربر هم به عنوان ورودی یک عکس را به سیستم می‌دهد. این فناوری چندان هم جدید نیست. سال‌هاست که گوگل این قابلیت را در موتور جستجوی خود قرار داده است.

پیشرفت‌های اخیر در هوش مصنوعی، نتایج خروجی جستجوی تصویری هم بهبود یافته‌اند. با استفاده از این روش‌ها، می‌توان حجم زیادی از داده را در زمان بسیار کمی پردازش کرد.

گفته می‌شود که شبکه‌های اجتماعی یکی از کانال‌های مهم فروش در چند سال آینده خواهد بود. به ویژه برای افرادی که از سال 2010 به بعد دنیا آمده‌اند. می‌دانیم که جستجو در شبکه‌های اجتماعی دشوار است اما جستجوی تصویری می‌تواند درمان این مشکل باشد.

وبسایت پینترست قابلیتی به نام لنز دارد که به کاربران امکان جستجو، یافتن و خرید بر اساس عکس می‌دهد.

علاوه بر اینها، جستجوی تصویری برای وبسایت‌های فروشگاهی هم خیلی کاربرد دارند. جستجوی تصویری تعداد مراحلی که باید مشتری برای خرید طی کند را کم می‌کند. کافیست مشتری تا محصول مورد نظرش را دید، از آن عکس بگیرد و در موتور جستجوی سایت آپلود کند تا محصولات مشابه به وی پیشنهاد گردد.

استفاده در خود فروشگاه اینترنتی

در حال حاضر، سایت آمازون از سال 2014، این قابلیت را در اپلیکیشن iOS خود قرار داده است. بدین ترتیب مشتریان می‌توانند با دوربین گوشی خود از محصول عکس گرفته و مشابه آن را در فروشگاه آمازون بیابند. البته دقت جستجوی تصویری آمازون خیلی بالا نیست و همه عکس‌ها را تشخیص نمی‌دهد.

نمونه دیگر، اپلیکیشن In a Snap است. این اپلیکیشن به مشتریان قابلیت می‌دهد که با عکس گرفتن از تبلیغات چاپی و صفحات روزنامه، محصول مورد نظر خود را بخرند و دیگر نیازی به جستجوی دستی نباشد. پیشتر این اپلیکشن این قابلیت را داشت که با اسکن کردن بارکد محصولات، نظرات و نقدهای آنلاین محصول به کاربر نمایش داده شود.

به کارگیری این قابلیت در فروشگاه اینترنتی نیازمند طراحی سایت فروشگاه اینترنتی به صورت ویژه است. باید موتور جستجوی تصویری در سایت پیاده‌سازی شود که نیازمند متخصصان پردازش تصویر و هوش مصنوعی است. با توجه به حجم زیاد فارغ‌التحصیلان این رشته‌ها در ایران، امید است که فروشگاه‌های ایرانی هم بتوانند این قابلیت را برای خود داشته باشند.

26 فروردین 1396

دیدگاه های این مقاله