همانطور که گفته شد، مسأله اول اعتماد است. جلب اعتماد مشتری در این زمینه کار بسیار دشواری است. به ویژه برای مشتری ایرانی که با خرید حضوری و تست محصول انس بیشتری دارد. حال سؤال اینست که برای جلب اعتماد چه میتوان کرد؟ در اینجا فروشندگان فیزیکی که پیشتر در این زمینه فعالیت میکردهاند شانس بیشتری دارند. کار انتقال یک کسب و کار فیزیکی به فضای مجازی باید مرحله به مرحله انجام بشود. یک اکانت اینستاگرام ایجاد کنید و تعدادی از محصولات خود را که اصل و با کیفیت هستند را انتخاب کرده و عکس و مشخصات آنها را در اکانت قرار دهید. از مشتریان بخواهید که حساب اینستاگرام شما را دنبال کنند. در این حین بر روی طراحی سایت زیبایی و آرایشی هم کار کنید. با پستهای مکرر در اینستاگرام خود، سعی کنید اعتماد مشتریان را جلب کنید. دقت کنید محصولاتی که انتخاب میکنید، همگی اصل بوده و از مواردی باشند که مشتریان چشم بسته آنها را خرید می کنند. در هفتههای نزدیک به راهاندازی سایت، خبر آن را در اینستاگرام خود منتشر کنید تا هیجانی در مشتریان به وجود بیاید. در طراحی سایت زیبایی و آرایشی هم دقت فراوانی باید کرد تا بهترین نتیجه به دست بیاید.
آیا فناوری وب، در صنعت لوازم زیبایی و آرایشی هم نفوذ کرده است؟ آیا طراحی سایت زیبایی و آرایشی معنی دارد؟ در جواب باید بگوییم که بله. با اینکه خیلی دور از ذهن به نظر میرسد ولی اینترنت و فناوری اطلاعات در این زمینه هم نفوذ کردهاند. چگونه؟ حالت اول فروش مستقیم است، یعنی وب سایتهایی که به فروش لوازم زیبایی و آرایشی میپردازند. در ابتدای ظهور تجارت الکترونیک، ایده چنین سایتی حتی در مهد تجارت الکترونیک، یعنی آمریکا، هم زیاد قابل قبول نبود. دلیل آن هم مشخص است، نبود اعتماد. هیچ کس اعتماد نداشت که عطر یا اسپری خود را از یک وب سایت بخرد، بدون آنکه آن را امتحان کرده باشد. رفته رفته روشهای جذب اعتماد مشتریان الکترونیکی مشخص شد و در ده سال اخیر تعداد وب سایتهای فروش لوازم آرایشی و بهداشتی به شدت افزایش یافته است. دسته دوم وب سایتهایی هستند که به ارائه مشاوره و توصیههای بهداشتی و زیبایی میپردازند. این دسته از وب سایتها در کشور خودمان هم وجود دارد. وب سایتهای تخصصی فروش عطر هم نوع دیگری از سایتهای مرتبط با زیبایی هستند. مثلاً سایت fragrantica.com یک دایرهالمعارف کامل برای شناخت انواع عطرها است. بنابراین دیگر طراحی وب سایت زیبایی و آرایشی چیز عجیب و غیرمعقولی نیست. بلکه برعکس، بسیار میتواند سودآور هم باشد. اما طراحی سایت زیبایی و آرایشی با چه چالشهایی روبروست؟
انسان به صورت ذاتی به زیبایی گرایش دارد. دوست دارد چیزهای زیبا ببنید، بوی خوش استشمام کند و صداهای زیبا بشنود. این تمایل به زیبایی در همه ابعاد زندگی بشر دیده میشود، حتی در ظاهر و پوشش انسان. هر فردی دوست دارد بهترین لباسها و عطرها را بپوشد و ظاهری زیبا داشته باشد. این نیاز موجب به وجود آمدن صنعت مد و مواد زیبایی و بهداشتی شده است. تاریخچه این صنعت به هزاران سال قبل برمیگردد. اولین نشانههای استفاده از مواد آرایشی را میتوان در 10 هزار سال پیش پیدا کرد. در تمدنهای مصر و یونان باستان به وفور از مواد آرایشی استفاده میشده است. مصریان باستان روغن کرچک را به عنوان محافظ پوست استفاده میکردند. رومیان هم از روغن زیتون، عصاره گل رز و موم زنبور عسل را به وفور به کار میبردند. با انقلاب صنعتی، صنعت لوازم آرایشی و بهداشتی هم همانند سایر صنایع دستخوش تغییرات زیادی شد. در حال حاضر این صنعت درآمد سالانه زیادی دارد و کارخانجات فراوانی در سراسر دنیا در این زمینه فعالیت میکنند. همانطور که مطلع هستید، فناوری اطلاعات و وب آخرین انقلاب فناوری بشری است که به همه عرصههای زندگی ما وارد شدهاند.
چرا طراحی سایت زیبایی و آرایشی؟!
افرادی که در زمینه فروش این وسائل فعال هستند، با طراحی سایت زیبایی و آرایشی به راحتی میتوانند کسب و کار خود را از سطح یک شهر و یک منطقه فراتر برده و در هر زمان و مکانی مشتری را به سمت خود جذب نمایند.
سالنها و مراکز زیبایی، میتوانند با ایجاد یک سایت، تبلیغات خود را در فضای مجازی گسترش دهند و از مزایای تبلیغات اینرنتی بهرهمند شوند. در اینجا مسأله انتخاب کلیدواژه اهمیت زیادی مییابد. طراحی چنین سایتی هزینه زیادی ندارد ولی در عوض تبلیغات بسیار مناسبی است.
مصرف لوازم مرتبط با زیبایی و آرایشی در کشور ما بالاست. وجود یک سایت تخصصی در این زمینه یک نیاز فوری است. هر چند که جلب اعتماد مشتری در این زمینه سخت است ولی با یک برنامه مدون و طراحی یک سایت خوب، به راحتی میتوان به این هدف دست یافت.
طراحی سایت زیبایی و آرایشی که به ارائه مشاوره و نکات آموزشی علمی بپردازد ارزش فراوانی برای جامعه دارد. چنین سایتی بازدید فراوانی خواهد داشت. هم میتواند محل مناسبی برای تبلیغ باشد و هم بازاریابی محتوایی برای یک فرد متخصص.
هزینه یا سرمایه گذاری!
طراحی سایت زیبایی و آرایشی قطعا یک سرمایهگذاری بلند مدت و سودآور است. مثلاً یک فروشگاه اینترنتی را در نظر بگیرید. اول از همه این نکته را بدانید که فروشگاههای اینترنتی به سمت تخصصی شدن حرکت میکنند. کمتر فروشگاه اینترنتی موفقی را میتوان یافت که به ارائه همه کالاها بپردازد. مثلاً فروشگاه آمازون که غول تجارت الکترونیک دنیاست، از ابتدا با فروش کتاب شروع کرد. هم اکنون هم پس از گذشت نزدیک به دو دهه و افزودن انواع و اقسام کالاها به این سایت، همچنان بخش فروش کتاب حرف اول را میزند. در کشور خودمان هم همینطور است. فروشگاهی از همان ابتدا با فروش کالاهای دیجیتال شروع کرد. هم اکنون انواع و اقسام کالاها را دارد ولی همچنان کالای دیجیتال حرف اول را میزند. فروشگاه اینترنتی دیگری هم هست که سرمایهگذار خارجی دارد و از همان ابتدا در همه زمینهها وارد شده است ولی به موفقیت چشمگیری دست نیافته است. دلیل این امر چندین نکته است. یکی مسأله برندسازی است. برند سایت شما باید از همان ابتدا مشخص باشد و بر روی همان برند متمرکز باشید. باید از خود بپرسید که دوست دارید مشتری شما را به عنوان مرجع چه چیزی بشناسد. مسأله دوم گستردگی مطالب و محصولات هر دسته است. همین دسته مواد بهداشتی و زیبایی قابلیت این را دارد که به چندین سایت تبدیل بشود. مثلاً یک سایت تخصصی عطر، یک سایت تخصصی مواد آرایشی و غیره. نتیجه اینست که اگر یک سایت فروشگاهی برای لوازم بهداشتی و آرایشی راه بیاندازید، با یک برنامه مناسب پس از یک سال بدون رقیب خواهید بود. کافیست نیاز بازار و محصولات را بشناسید، سپس در زمینهای که فروشگاهی وجود ندارد وارد شوید. بقیه کار مربوط به برندسازی و جلب اعتماد مشتری است که زمانبر است. مسأله دیگر اینست که هر سایتی نیازهای خاص خودش را دارد. در طراحی سایت زیبایی و آرایشی ، رابط کاربری و تجربه کاربری حرف اول را میزنند. ظاهر سایت باید بینهایت زیبا باشد. وجود عکسهای باکیفیت و افکتهای تصویری جذاب در جلب توجه مشتری تأثیر زیادی دارند. ضمن اینکه نباید سایت را بیش از حد شلوغ کرد به طوری که مشتری گم بشود. حال فرض کنیم که یک سالن یا کلینیک زیبایی دارید و میخواهید در فضای مجازی هم برای خود تبلیغ کنید. اول از همه باید بگوییم که این انتخاب بسیار عاقلانهای است. هزینه این تبلیغات بسیار پایین است و تأثیر آن بسیار زیاد. مرحله اول حضور در شبکههای اجتماعی است. این مورد را بیشتر کسب و کارها دریافتهاند و اقدام به این کار کردهاند. به ویژه در صنعت زیبایی، رقابت در شبکههای اجتماعی بالاست. برای اینکه دست بالاتر را نسبت به رقبا داشته باشید، بهتر است اقدام به طراحی سایت زیبایی و آرایشی کنید. در چنین سایتی نباید اهمیت انتخاب کلیدواژه و سئو را فراموش کرد. کلیدواژهها بستگی به خدماتی که ارائه میکنید و محل فعالیت شما دارد. مثلاً یک سالن زیبایی در شیراز باید برای کلیدواژه بهترین سال آرایش شیراز در صفحه اول گوگل باشد. با ایجاد چنین سایتی، حجم زیادی از ترافیک اینترنت را به خود اختصاص داده و تعداد مشتریان خود را افزایش میدهید.
حتما برای شما هم پیش آمده که بخواهید وب سایتی را بر روی گوشی یا تبلت باز کنید و ببینید که صفحه به هم ریخته است؛ نوشته ها و عکس ها جا به جا شده و نمی توانید چیزی را که می خواهید پیدا کنید. تمام این مشکلات به این دلیل به وجود آمده اند که وب سایت مورد نظرتان واکنشگرا یا ریسپانسیو نیست. طراحی سایت زیبایی و آرایشی به صورت واکنشگرا به این معنی است که وب سایت شما می تواند بر روی دستگاه هایی با صفحات نمایش با اندازه های مختلف، به درستی نمایش داده شود؛ به عبارت دیگر سایت واکنشگرا، سایتی است که بر اساس سایز صفحه نمایش بتواند طراحی خود را تغییر داده تا محتوای آن در هر صفحه نمایشی به درستی دیده شود؛ چه این وب سایت بر روی یک مانیتور با اندازه بسیار بزرگ باز شود یا از یک لپ تاپ، تبلت یا حتی یک گوشی کوچک استفاده کنید. امروزه بیشتر افراد به استفاده از دستگاه هایی با صفحات نمایش کوچک تر روی آورده اند و به این ترتیب میزان استفاده کاربران از گوشی های هوشمند و تبلت افزایش یافته است. از سوی دیگر، اهمیت تجربه کاربری و سادگی استفاده از خدمات طراحی وب سایت زیبایی و آرایشی هم دلیل دیگری بوده است برای این که از سال 2013، طراحی سایت زیبایی و آرایشی واکنشگرا به یکی از مباحث داغ و پرطرفدار در طراحی وب سایت تبدیل شود.
امکانات و ویژگی های سایت زیبایی و آرایشی
چرا طراحی سایت زیبایی و آرایشی توسط دوسنت؟!
سیستم قدرتمند وردپرس
سه ماه
10 الی 30 روز
همانطور که تا کنون متوجه شدهاید طراحی سایت زیبایی و آرایشی به هیچ عنوان کار ساده و راحتی نیست. مشتریان این دسته از کالاها زیاد برای خرید به فضای مجازی رجوع نمیکنند. دلیل آن هم اعتماد است. جلب اعتماد در چنین سایتی دشوار ولی حیاتی است. اعتماد هم به راحتی به وجود نمیآید. اول از همه باید طراحی سایت و ظاهر آن بسیار حرفهای باشد. انتخاب رنگها و راهبری سایت در این زمینه نقش مهمی دارند. پیادهسازی انواع قابلیتهای و افکتهای تصویری هم بیتأثیر نیست. رنگها باید به صورت شفاف نمایش داده شوند و از همه مهمتر در ورژن موبایل سایت هیچ اشکالی نباید باشد. چه بهتر که ورژن موبایل سایت به صورت یک اپلیکیشن طراحی شود و حس یک اپلیکیشن را منتقل کند. کاتالوگ محصولات سایت باید به صورت کاملاً حرفهای طراحی شود. تنوع محصولات آرایشی و بهداشتی بسیار زیاد است. هر محصول از چندین برند مختلف تهیه میشود و چندین رنگ مختلف دارد. گنجاندن تمام این اطلاعات به نحوی که به تجربه کاربری ضربه نخورد، کار سادهای نیست. با این وجود تمام این مشکلات، شکی نیست که سرمایهگذاری برای ایجاد یک سایت زیبایی و آرایشی یک سرمایهگذاری بسیار سودآور است به شرط آنکه در هیچ کدام از موارد اشتباهی رخ ندهد. در اینجاست که اهمیت همراهی یک تیم فنی قدرتمند مشخص میشود. شرکت دوسنت مفتخر است که با داشتن یک تیم مجرب و حرفهای شما را در طراحی یک سایت زیبایی و آرایشی یاری نماید. شرکت دوسنت متشکل از برنامهنویسان، طراحان و تحلیلگران حرفهای است. این افراد پس از بررسی دقیق نیازمندیهای شما، به نحو دقیق آنها را پیادهسازی میکنند.