استراتژی صحیح تولید محتوا و به خصوص بازاریابی محتوا در دنیای دیجیتال نقشی اساسیتر از پیش ایفا میکند. اگر قصد دارید برندتان بیشتر دیده شود و کسب و کارتان رونق بیشتری بگیرد، بازاریابی محتوا را فراموش نکنید.
زمانه عوض شده است و در دنیای دیجیتال و مشتریمحور امروز اگر مسیری را که مشتری طی میکند فراموش کنید و راه خودتان را بروید، زمین میخورید. برای موفقیت محصول یا خدماتی که ارائه میدهید، باید بازاریابیتان را برپایه برنامهریزی و استراتژی صحیح و جامعی پیش ببرید. کارشناسان بازاریابی محتوا به شما کمک میکنند تا این مراحل را قدم به قدم طی کنید و نتیجه شگفتانگیز آن را هر چه زودتر در کسبوکارتان مشاهده کنید.
بازاریابی محتوایی چیست؟
آیا آخرین باری را که روی بنر تبلیغاتی در یک سایت کلیک کردهاید به خاطر دارید؟ آیا تا به حال تبلیغاتی را که قبل از لود شدن ویدیوهای یوتیوب پخش میشود به طور کامل تماشا کردهاید؟ احتمالا پاسختان برای این سوالها یک «نه!» ساده است.
این روزها مشتریان آگاهتر شدهاند و تبلیغات سنتی را نادیده میگیرند. در این شرایط شرکتها باید با نوآوری، روشهایی جدید را برای عرضه محصولاتشان انتخاب کنند تا جایگاهی ماندگار در ذهن مشتریان به دست بیاورند. به همین دلیل است که اهمیت استراتژیهای بازاریابی محتوا روز به روز بیشتر نمایان میشود. این روزها تولید و بازاریابی محتوا بهترین روش برای ارتباط کسب و کارها با مشتریان است که سبب میشود آنها بتوانند به روشی طبیعی و پرمعنا مشتریانشان را پیدا کنند. در واقع تولید محتوای مفید و شیوه صحیح به اشتراکگذاری آن، روشی باارزش برای جذب و ماندگار کردن مخاطبان است. این نوع از بازاریابی وبلاگنویسی، فعالیت در شبکههای اجتماعی و استراتژیهای دیگری را شامل میشود.
مزایای استراتژی بازاریابی محتوایی چیست؟
نخستین و مهمترین مزیت بازاریابی محتوا این است که تولید محتوایی پرمعنا، کاربران بیشتری را به صفحات شما جذب میکند و باعث میشود بیش از پیش در دنیای مجازی دیده شوید. همین امر به افزایش مشتریان، اعتماد و خرید بیشتر آنها میانجامد.
بازاریابی محتوا مزایای دیگری نیز دارد:
• افزایش فرصتها: اگر زمان بیشتری را برای تولید محتوا صرف کنید و محتوایی پرمعنا و مفید در اختیار مخاطبانتان قراردهید، سایت و صفحاتتان در شبکههای اجتماعی پربارتر خواهد شد و کاربران زمان بیشتری را در صفحات شما خواهند گذراند. کسی که زمان بیشتری را با برند شما میگذراند، پیام شما را بهتر درک میکند و همین نکته ساده مراجعانتان را به مشتریانتان تبدیل خواهد کرد.
• بهتر دیده شدن در موتورهای جستوجو: امروزه بهینهسازی سایت برای بهتردیدهشدن در موتورهای جستوجو از موضوعات داغ است. به روز نگه داشتن منظم سایت با محتوای مناسب و فعال کردن وبلاگ باعث میشود گوگل امتیاز بیشتری را به سایتتان بدهد و کاربران هنگام جستوجو پیش از سایتهای دیگر به سایت شما برسند.
• بیشتر شدن تعداد فالوئرها: شاید در نگاه اول مهم به نظر نرسد که در شبکههای اجتماعی چه تعداد فالوئر دارید یا چقدر لایک دریافت میکنید، اما واقعیت این است که تعداد فالوئرها، لایکها، کامنت ها و اشتراکگذاریها باعث میشود مخاطبان بیشتری به دست بیاورید. اینکه تعدادی فالوئر منحصربهفرد داشته باشید کسبوکار شما موفقتر و باورکردنیتر جلوه خواهد کرد.
• کمهزینهبودن بازاریابی محتوایی: بازاریابی محتوای دیجیتالی بسیار کمهزینهتر از تبلیغات سنتی یا استفاده از روشهای دیگر بازاریابی است. این روش درصد ریسک پایین و درصد نتیجهگیری بالایی دارد. کسانی که از این شیوه بازاریابی استفاده میکنند میتواند بعد از یک ماه به وضوح تاثیر رو به رشد آن را روی کسب و کارشان احساس کنند.
• روشی که برای همه نتیجه میدهد: تمامی شغلها و کسب و کارها میتوانند از استراتژی بازاریابی محتوا بهره ببرند؛ از لولهکشی گرفته تا صنعت مد یا گردشگری.
بهترین قالب برای ارائه محتوا کدام است؟
هنگام تولید محتوای دیجیتالی بسیار مهم است که به نوع کار و مخاطبانتان فکر کنید و ببینید که باید بر چه نوع محتوایی تمرکز داشته باشید. اینکه از بازاریابان محتوا کمک بگیرید برای شما مزیتهایی دارد، زیرا آنها به سادگی میتوانند تشخیص بدهند که کدام قالب برای کدام محتوای شما مناسبتر است. برای ارائه محتوایتان میتوانید از قالبهای زیر استفاده کنید:
- وبلاگنویسی با قابلیت کامنت گذاری و اشتراک گذاری
- ویدیوهای یوتیوب با قابلیت کامنت گذاری و به اشتراک گذاری
- استفاده از اینفوگرافیک
- ارائه اسلاید شیر
- پادکستهایی در آیتیونز
- اینستاگرام، توئیتر، گوگلپلاس و تمامی شبکههای اجتماعی
چطور استراتژی تولید محتوا ایجاد کنیم؟
برای بازاریابی محتوا دستور کلیای وجود ندارد. شرکتهایی که در این زمینه تخصص دارند به شما کمک میکنند تا بتوانید از تمامی مزایای این استراتژی بهره ببرید. اما مواردی هست که در همه استراتژیهای تولید محتوا، بدون در نظر گرفتن نوع کسب و کار، باید به آنها توجه داشته باشید. در قدم اول باید اهداف و دلایلتان را برای تولید محتوا مشخص کنید. این اهداف و دلایل به شما کمک میکنند تا روش صحیحی را برای بازاریابی محتوایتان انتخاب کنید. در مرحله بعد باید مخاطبانتان را بشناسید و بدانید که آنها به چه چیزهایی نیاز و علاقه دارند. یکی دیگر از کارهای مهمی که برای شروع بازاریابی محتوا باید انجام دهید این است که تاریخچه برند، اندیشه و تفکر پشت آن، پیامها و ارزشهایتان را جمع آوری و دسته بندی کنید. این کار میتواند کمک کنند تا صدایی برای محتوایتان بسازید که شما را از رقبایتان متمایز میکند.
استراتژیهای بازاریابی محتوا میتواند کسب و کار شما را تغییر دهد و به بلوغ برساند، بنابراین اهمیت دارد که برنامهها را مرور کنید و بعد برای پیشرفت بیشتر تغییرات لازم را انجام دهید.
چرا باید یک تیم تولید محتوا در کنار خود داشته باشیم؟
یکی از دلایلی که کسب و کارها استراتژی بازاریابی محتوا را انتخاب نمیکنند، کمبود وقت است. اینکه به طور مرتب وبلاگ بنویسید و محتوایی پربار تولید کنید، عملی وقتگیر است. در بسیاری از موارد کسب و کارها زمان کافی برای انجام این فعالیتها ندارند و از این رو منافع فوقالعاده این استراتژی را از دست می دهند. بطور مثال داشتن وبلاگ موفقی که محتوایی تاثیرگذار داشته باشد زمانبر خواهد بود. در بسیاری از موارد به خصوص در کسب و کارها وبلاگنویسی به صورت پراکنده انجام میشود و بعد از مدتی به خاطر اینکه کارهای دیگری در اولویت هستند به طور کامل فراموش می شوند. این جا همان جایی است که نیاز دارید یک تیم مشاوره و تولید محتوا در کنار خود داشته باشید.
یک تیم حرفه ای بازاریابی محتوا برای شما مزایایی خواهد داشت:
• یک نویسنده حرفهای میتواند حجم زیادی از کار را در زمانی کوتاه انجام بدهد.
• تولیدکنندگان محتوا بازاریابی محتوا را میشناسند و میتوانند بهترین ساختار را برای پست کردن محتوا در وبلاگتان تشخیص بدهند تا خوانندگان بیشتری داشته باشید.
• مطالب شما ویرایششده خواهند بود و نیازی نیست نگران ضعفهای دستوری و غلطهای نگارشی باشید.
• نویسندههای محتوا ترجیح میدهند روی موضوعی خاص تمرکز داشته باشند. این بدان معناست که محتوایتان به موقع به دستتان خواهد رسید و نیازی نیست که نگران وقت گذاشتن برای تولید محتوای وبلاگتان باشید.
از آنجایی که مدیران نمیتوانند مستقیما تاثیر آنچه نوشتهشده را ببینند، تصور میکنند همکاری با یک تیم تولیدکننده محتوا هزینه اضافیای برای آنهاست، اما اگر صبور باشند با گذشت زمان متوجه تاثیرات مثبت خواهند شد.
روشهایی برای ترویجدادن محتوا
اینکه محتوا را تولیدکرده و روی صفحات مجازی منتشر کنید برای جلب کردن توجه مردم کافی نیست. در این میان چیزی نیاز است که کاربران و مخاطبان را به خود جلب کند. از آنجایی که بازاریابی محتوا بر این موضوع تمرکز دارد که بهطور ارزان و طبیعی مخاطبانتان را در سایت و شبکههای اجتماعیتان بالا ببرد، از روشهای خاصی برای پیشبرد محتوا روی صفحات مجازی استفاده میکند.
اگر شما پست جدیدی در وبلاگتان دارید آن را روی تمامی صفحات شبکههای اجتماعیتان از جمله فیسبوک، توییتر، لینکدین، گوگل پلاس و… به اشتراک بگذارید. روش دیگر توزیع محتوا این است که آن را برای لیستی از مخاطبان ایمیل کنید. اکثر کاربران این ایمیلهای دستهجمعی را دوست ندارند، بنابراین این روش را باید فقط برای بهترین محتواهایتان انجام دهید. از مقالات یا ویدیوهای مرتبط منابع معتبر دیگر در صفحاتتان استفاده کنید، این امر به صفحات شما تنوع میبخشد و کمک میکند تا کسب و کارتان به عنوان عضوی فعال در شبکههای مجازی به شمار بیاید. که تمامی این روش ها را می توان از تیم تولید کننده محتوا خواست.
محتوا را هر چند وقت یکبار باید به روز کرد؟!
وقتی میگوییم به روز رسانی محتوا باید به صورت منظم انجام شود، منظور چیست؟ هر روز؟ هر هفته؟ هر ماه؟ جواب این سوال بسته به نوع کسب و کار شما متفاوت است. ما به طور مشخص برای هر کسب و کاری جدولی طراحی میکنیم تا محتوایشان را تازه و به روز نگه دارند.
گاهی ممکن است محتوایی با قالبی خاص در قالبی دیگر ارائه شود؛ مثلا مطالب یک وبلاگ میتوانند در قالب کتاب الکترونیک برای مشتریان فرستاده بشوند یا فایل صوتی یک ویدیو میتواند به پادکست تبدیل شود، یا اسکرینشاتهایی از نکات مهم یک فایل ویدیویی میتوانند در قالب تصویر ارائه شوند.
صرفنظر از اینکه شما از یک محتوا در چه قالبی استفاده میکنید، با به کار بردن ایدههای جدید به مشتریان یا خوانندگانتان دلایلی میدهید تا در صفحه شما بمانند و همیشه آن را دنبال کنند.
چگونه متفاوت دیده شوید؟
در اینجا به شما روشهایی را میگوییم که تاثیر بازاریابی محتوا را روی کسب و کارتان مشاهده کنید.
بررسی مداوم فالوئرها، کامنتها و تعداد لایکها یکی از راههایی است که به شما نشان میدهد کاربران با محتوای آنلاین شما ارتباط برقرار کردهاند یا خیر. روش دیگر استفاده از نرمافزارهای مانیتورینگ سایت مانند گوگل آنالتیک و یا دیگر ابزارها است.
این نرمافزارها به شما کمک میکنند تا میزان ترافیک سایتتان را بسنجید و متوجه بشوید که هر ترافیکی مربوط به کدام بخش از سایت است. دانستن این موضوع کمک می کند تا بدانید مخاطبان بر کدام بخش از سایتتان بیشتر کلیک میکنند و کدام مطالب برایشان جذاب تر است، شما از این طریق میتوانید محتوای مناسبتری برای مخاطبانتان ایجاد کنید و به منبعی محبوب تبدیل شوید.
…و در پایان
شرکتهای بازاریابی محتوا تلاش میکنند تا به طور موثر و کمهزینه به روند برندیگ شما کمک کنند و در کنار طراحی سایت کاری کنند که در دنیای مجازی بیشتر دیده شوید و خوانندگانتان به مشتریانتان تبدیل شوند. در دنیایی که در آن محتوا پادشاه است، بی توجهی به استراتژی های تولید محتوا و بازاریابی محتوایی کسب و کار شما را به زمین خواهد زد.