09301921680
طراحی سایت از ایده پردازی تا بازاریابی اینترنتی | نمونه کارها | قیمت طراحی سایت

استراتژی اینفلوئنسر مارکتینگ

اینفلوئنسرها در واقع از گروه های هدفی برمیخیزند که مصرف کننده محصولات شما بوده و یا در صدد استفاده از آنها می باشند.

هر فرد به مسائل مختلف مربوط به کسب و کار خود آشنایی داشته و می داند محصولات و خدمات خود را چگونه در شرایط گوناگون ارائه کرده و آنها را پیاده سازی کند و در این مسیر نیازمند فردی است که آشنایی و درک درستی از محصولات و خدمات مربوطه دارد. این فرد می بایست تاثیر عمیقی بر روی مخاطبان داشته و آنها را ترغیب به خرید محصولات و استفاده از خدمات کند. هر کسب و کاری، فارغ از نوع ارائه خدمات به صورت فیزیکی و یا آنلاین، نیازمند توانایی در معرفی خود به مخاطبان هدف می باشد.

این همان جایی است که استراتژی اینفلوئنسر مارکتینگ وارد عمل می شود. در این مسیر می بایست از افراد خبره ای استفاده کنید که در ارائه و معرفی محصولات و خدمات شما بهبود ایجاد کرده و به سوالات گوناگون ایجاد شده در این زمینه پاسخ می دهند. اینفلوئنسرها در واقع از گروه های هدفی برمیخیزند که مصرف کننده محصولات شما بوده و یا در صدد استفاده از آنها می باشند. بنابراین، تعیین مخاطبان هدف پیش از درخواست برای به کارگیری یک اینفلوئنسرها، ضروری می باشد.

علاوه بر این ناگفته نماند، بسیاری از اینفلوئنسرهای بعدی نیز از میان همین افراد و گروه هایی که جذب محصولات شما می شوند، انتخاب خواهند شد. یک اینفلوئنسر خوب افرادی با اشتراکات ذهنی و سرگرمی های مشابه به خود را جذب می کند. به بیان دیگر، اینفلوئنسرها در میان مخاطبان هدف شما سیر کرده و ذهن آنها را آماده ارائه خدمات و محصولات شما می کنند.

گام اول، یافتن سخنگو

همانطور که می دانید اولین قدم برای پیاده سازی استراتژی اینفلوئنسر مارکتینگ، یافتن یک فرد سخنگو است. سخنگوی محصولات شما می تواند یکی از افراد مشهور در حوزه های گوناگون هنری، فرهنگی و غیره بوده و یا فردی مجرب و خبره و در این زمینه باشد. در هر صورت، آنچه اهمیت دارد تعیین بهترین فرد با توجه به اهداف کسب و کار شما برای پشتیبانی از کمپین اینفلوئنسر مارکتینگ است. سخنگوی شما تنها زمانی موثر خواهد بود که به زمینه کاری و محصولات و خدمات شما باور داشته باشد. استفاده از افراد اشتباه در این جایگاه که تنها به هدف کسب درآمد و یا پر کردن زمان خود این مسئولیت را بر عهده گرفته باشند، موجب تخریب تمامی مسیرتان خواهد شد.

سخنگوی شما می بایست این ویژگی ها را دارا باشد:

  • قدرت بیان بالا برای معرفی محصولات و خدمات شما به مخاطبان
  • داشتن وجه مثبت در میان افراد و در اختیار داشتن و شناخت تعدادی قابل توجهی از مخاطبانی که علاقه مند به زمینه کاری شما باشند.
  • درک و شناخت دقیق از خدمات و محصولات شما و کارایی آنها
  • داشتن صراحت کلام در مکالمات مربوطه با مخاطبان پیرامون محصولات

گام دوم، مانیتورینگ و ارزیابی عملکرد سخنگو (یا سخنگویان) خود

اینفلوئنسر مارکتینگ، یک فرآیند مداوم است؛ به این معنی که مراحل کار تنها به انتخاب سخنگو منتهی نشده بلکه نقطه آغازین این کار همین مرحله است. در حین عملکرد کمپین، می بایست شبکه های اجتماعی و وب سایت خود را رصد کرده و واکنش بازار هدف خود به عملکرد سخنگویتان را ارزیابی کنید. سنجش میزان شناخت مخاطبان از محصولات و خدمات شما بر طبق عملکرد سخنگو (پیش از فعالیت و پس از شروع به کار وی)، می باید به طور دقیقی مورد سنجش قرار بگیرد. از این طریق می توانید علاوه بر دریافت نظرات و پیشنهادات مخاطبان مربوط به عملکرد کمپین و سخنگویتان، ایرادات مربوط به ساختارهای مربوطه به خدمت رسانی دیجیتال مانند طراحی وب سایت خود را نیز متوجه شوید. بنابراین گاهی لازم است تغییراتی را در شبکه های اجتماعی و یا وب سایت های متعلق به خود و افرادی که برای مدیریت این شبکه های ارتباطی گماشته اید ایجاد کنید. با شرکت ها و آژانس های ارائه دهنده و کنترل کننده کانال های دیجیتال خود صحبت کرده و گاهی حتی ممکن است قیمت طراحی سایت ارائه شده از طرف آنها به واسطه خدمات مازادی که تقاضا می کنید بالاتر رود. اما این هزینه ها در هنگام بهبود وضعیت فروش خدمات و محصولات جبران خواهد شد.

مانیتورینگ می بایست در حین انجام کمپین و طبق زمان بندی منظمی به انجام برسد. انجام این کار در مراحل و فازهای مختلف انجام استراتژی اینفلوئنسر مارکتینگ مربوط به کسب و کار شما مهم و اساسی است. علاوه بر این، بررسی دقیق کمپین شما یکی از گام هایی است که می بایست با احتیاط طی کنید و نیاز به موارد زیر دارید:

  • ارزیابی میزان بازدیدهای وب سایت خود
  • تعداد سوالات دریافتی درباره خدمات و محصولات خود
  • میزان خریدهای انجام شده در خلال کمپین

از طریق پاسخ به سوالات بالا می توانید تاثیر کار سخنگوی خود و نحوه برقراری ارتباط وی با مخاطبان هدف خود را سنجیده و از نکات منفی اطلاع کسب کنید. به این ترتیب می توانید به خوبی به فیدبک های ارائه شده از طرف مخاطبان پاسخ مناسب دهید و مشکلات را به خوبی حل کنید.

گام سوم، بهبود و گسترش ارتباط با سخنگوی خود

یکی از اقدامات معقولانه پس از طی مراحل بالا، بهبود ارتباط خود با سخنگویتان است. بدیهی است که پس از آشنایی او با کار شما و به پشت سر گذاشتن ارزیابی های عملکردی به طور مناسب، حالا او به فردی خبره تبدیل شده است که بخشی از سرمایه های بازاریابی کسب و کار شما را تشکیل می دهد؛ بنابراین در ادامه راه نیز نیاز به حضور وی برای تاثیر بر مخاطبان و ترغیب آنها به خرید محصولات و استفاده از خدماتتان را دارید. در این راه شما می بایست مراقب تاثیرات مخربی که عدم برقراری ارتباط مناسب با سخنگویتان ایجاد خواهد کرد، باشید. مطمئنا شما نمی خواهید این فرد در میانه مسیر شما را تنها گذاشته و در عین حال از وی انتظار صداقت نیز دارید. تمامی اینها با تلاش در جهت برقرار کردن ارتباط صحیح با این فرد امکان پذیر است. هرچه روابط خود را با این فرد بهبود بخشیده و مطالب بیشتری را با آنها به اشتراک بگذارید، عملکرد بهتری را مشاهده خواهید کرد. به بیان دیگر، نیاز به روشن کردن تمامی ابعاد و ارائه درک درستی از آنچه انجام می دهید برای سخنگوی خود دارید. هرچه این فرد درک و شناخت بیشتری داشته باشد، قدرت بیان و اعتماد به نفس وی برای صحبت با مخاطبان بالاتر خواهد بود و بنابراین اعتبار کمپانی شما و اعتماد مشتریان نیز بالاتر خواهد رفت.

گام چهارم، اهداف بلند مدت

اهداف بلند مدت کمپین معمولا در مراحل اولیه ایجاد نشده و پس از طی گام های اول تا سوم و کسب نتایج اولیه قابل تعیین است. حتی اگر از ابتدا پروژه را به عنوان یک پروژه کوتاه مدت در نظر گرفته باشید، نیز نیازمند تعیین اهداف بلند مدت هستید. با اینکار می توانید تاثیرات مهمی را بر روی کسب و کار خود بگذارید. برای مثال می توانید از اینفلوئنسر خود به عنوان یک گزینه برای فعالیت درون کمپانی خود استفاده کنید. این در صورتی امکان پذیر است که بتوانید از تمامی ظرفیت ها و توانایی های این فرد به طور مناسب استفاده کنید. مثلا اگر قصد طراحی سایت فروشگاهی برای کسب و کار سنتی خود را دارید، در ادامه می توان به عنوان یک هدف بلند مدت، از اینفلوئنسر خود به عنوان یک فرد خبره در پیشبرد اهداف مارکتینگ آنلاین نیز استفاده کرد.

گام پنجم، ایجاد تجربه مناسب برای مشتریان

هدف نهایی شما در این نوع از استراتژی مارکتینگ می بایست ایجاد تجربه ای مناسب برای مشتریان باشد. اینفلوئنسرها می توانند افرادی را برای ایجاد این تجربه مهیا کرده و به کمپانی شما کمک کنند تا محصولات و خدمات خود را باورپذیر کنید.

29 آبان 1396

دیدگاه های این مقاله

پنج × چهار =