استراتژی شبکه اجتماعی چیست؟ 8 گام اصلی استراتژی در شبکه اجتماعی

هر برند و کمپانی پیش از شروع به بستن استراتژی شبکه اجتماعی، می بایست هدف خود را بدانید.

6/2 بیلیون نفر در دنیا در حال حاضر از استراتژی شبکه اجتماعی استفاده می کنند. تا سال 2019، این تعداد با 77/2 بیلیون نفر نیز خواهد رسید. بنابراین شگفت انگیز نیست که 80 درصد کسب و کارها مهمترین فاکتور در موفقیت دیجیتال مارکتینگ است. با اینحال، 80 درصد بازاریابان فعال در شبکه های اجتماعی هنوز واقعا مطمئن نیستند که کدام یک ابزارها بهترین است. بعضی از بازاریابان سایت  و شبکه اجتماعی شرکت خود را به بهترین شرکت طراحی سایت در تهران می سپارند تا به سرعت به نتیجه دلخواه برسند. در محیط شبکه های اجتماعی از اینستاگرام گرفته تا لینکدین و توییتر و … تعداد بی شماری صفحه وجود دارد. اما بعضی از صفحات بیشتر دیده می شوند و برخی کمتر. شاید بپرسید تفاوت صفحات محبوب و غیر محبوب چیست؟ البته که جواب این سوال داشتن استراتژی درست است. این بار به بررسی نکات مهم در نوشتن استراتژی حضور در شبکه‌های اجتماعی می‌پردازیم.

استراتژی شبکه اجتماعی چیست؟

استراتژی شبکه اجتماعی چیست؟

قبل از شروع هر کاری باید اول بدانیم استراتژی در شبکه اجتماعی چیست؟ و چگونه می توان یه استراتژی خوب در دنیای سوشال مدیا داشت. خیلی از کمپانی ها که با اهداف مشخص در شبکه های اجتماعی فعالیت می کنند تصور این را دارند که حضور در شبکه های اجتماعی به آسانی آپلود یک عکس است و همین همه کاری است که باید انجام بدهند. در حالی که تعیین هدف، زمان بندی، نوع محتوا و شیوه نظم پست ها در شبکه های اجتماعی باید به گونه ای تنظیم شده باشد که از خط مشی مشخصی پیروی کند و با برنامه ریزی پیش برود. در این صورت مخاطب به صورت ناخودآگاه به صفحه اجتماعی شما متعهد می شود و منتظر قدم های بعدی تان است.

حتما برای تولید محتوای شبکه اجتماعی بخوانید: بازاریابی محتوا و مزایای استراتژی تولید محتوا چیست؟

در سال 2019، از هر سه نفر، یک نفر در شبکه های اجتماعی همچون اینستاگرام و فیسبوک فعال بوده اند، به عبارتی، جمعیتی حدود ۲٫۵ میلیارد نفر در رسانه های اجتماعی فعال بوده اند. فعالیت در شبکه های اجتماعی، باعث سهولت در ارتباط با افراد و پیدا کردن آنها شده است. سازمان های جهانی، امسال بیش از سال گذشته در شبکه های اجتماعی برای ایجاد کسب و کار و برند تجاری خود سرمایه گذاری کرده اند، تا از این طریق بتوانند راحت تر با مخاطبان خود ارتباط برقرار کنند. شما در صورت استفاده ی درست از استراتژی شبکه های اجتماعی می توانند در زمینه های مختلفی به شما کمک می کند:

  • رشد و هدایت مخاطب
  • ایجاد آگاهی در مورد برند تجاری
  • پیدا کردن و جذب مشتریان بالقوه
  • افزایش مخاطب برای مراکز محتوا
  • تغییر شکل و ایجاد کسب و کار

امسال شرایط برای برندهایی که در فضای سوشال فعالیت دارند کمی متفاوت از گذشته است. طی یک بررسی انجام شده توسط sprout روی میزان تعامل افراد با رسانه‌های اجتماعی برند‌ها نتایج جالبی حاصل شد. یکی از نتایج قابل توجه تعامل بیش از ۳۰ درصد افراد با شبکه اجتماعی حداقل یک برند در طول ماه بود. این موضوع نشان دهنده اهمیت وجود یک راهبرد مشخص و حساب شده برای سوشال مدیای برند‌ها برای به خدمت گرفتن این ابزار در جهت اهداف برند است. در این پست از بلاگ مدیااد به ایجاد استراتژی هدفمند برای شبکه های اجتماعی می پردازیم.

 

برندها بدون توجه به راهبرد شبکه های اجتماعی خود و میزان تعامل با مخاطبانشان تنها به سوی از دست دادن مخاطبان واقعی خود و فاصله گرفتن از اهداف بازاریابی شبکه‌های اجتماعی خود حرکت می‌کنند.

 

8 گام اصلی استراتژی شبکه اجتماعی8 گام اصلی استراتژی شبکه اجتماعی

پلتفرم های جدید هر روز لانچ شده و وارد عرصه می شوند. بنابراین تجمع بازاریابان متعدد در استراتژی سوشال مدیا به طور روز افزونی افزایش می یابد و منجر به عدم پاسخگویی تمامی نیروهای بالقوه موجود میشود. در نتیجه برای شکستن این تجمع، کسب و کار شمانیاز به یک استراتژی قوی و مستحکم در شبکه های اجتماعی دارد. یکی از فرض های اصلی ما در فرآیند استراتژی رسانه های اجتماعی این است که شرکت ها باید تمرکز بیشتری بر نحوه اجتماعی شدن داشته باشند تا در مورد چگونگی فعالیت در رسانه های اجتماعی. با وجود ابزارهای جدید و انواع پلت فرم ها، اکثر شرکت ها بیشتر در مورد چگونگی فعالیت در رسانه اجتماعی فکر می کنند تا نحوه استراتژیک اجتماعی شدن. بهترین نقشه های استراتژیک رسانه اجتماعی: ابزار های تجاهل گرایی، هدف ها و معیارهایی هستند که جایگزین هر فعالیت اجتماعی می شوند. در ادامه، گامهایی را برای از میان برداشتن این محدودیت برای شما بیان می کنیم.

حتما بخوانید: آموزش طراحی سایت از صفر تا صد ؛ برای طراحی سایت از کجا شروع کنم ؟

مرحله اول استراتژی بازاریابی شبکه های اجتماعی: ساختن تیم و مشخص کردن اولیه هدف کار

تیم سازی یکی از اولیه ترین استراتژی های شبکه های اجتماعی به شمار می رود. فرقی نمی کند تیم شما متشکل از دو نفر باشد یا ده نفر. بسته به اندازه سازمان و برندتان باید هر گوشه از کار شبکه های اجتماعی را به کسی بسپارید. مثلا فرض کنید یک برند شناخته شده هستید پس در این حالت کیفیت تصویر و محتوا باید در اولویت باشد. در این حالت نیاز به یک عکاس دارید تا از محصولتان تصویر با کیفیت تهیه کند. نیاز به یک تولید کننده محتوا دارید تا متن مربوط به تصویر بنویسد و یا شبکه اجتماعی مورد نظر را اداره کند و به کامنت های مخاطبین پاسخ بدهد. البته همانطور که گفتیم تمام این تیم سازی بستگی به تعداد افراد گروه شما دارد. سپس بعد از تشکیل تیم و پیش از شروع به بستن استراتژی شبکه اجتماعی ، می بایست هدف خود را بدانید. شما نیاز دارید در ابتدا هدف اصلی شرکت خود را مشخص کنید. آنچه در حال حاضر برای شما مهم است چیست؟ هنگامی که این مهم را مشخص کردید، می توانید درباره استفاده از شبکه های اجتماعی و همراه کردن آنها با اهداف خود و همچنین کم گرفتن از آنها جهت بهبود و موفقیت برند خود تلاش کنید.

 

مر حله دوم استراتژی سوشیال مدیا: ببینید، گوش دهید و برندسازی کنید

شبکه های اجتماعی به شما کمک می کنند تا هویت برند خود را بسیازید اما چگونه؟ به آسانی می توانند نام برند شما را درون خود نگاه دارند. بیلیون ها کاربر هر روزه در شبکه های اجتماعی در حال اینتراکشن هستند و بنابراین سوشیال مدیا گسترش بسیار زیادی یافته است. مرحله اصلی استراتژی رسانه های اجتماعی گوش دادن و دیدن است ولی اغلب نادیده گرفته می شود. واقعیت این است که مشتریان و رقیب هایتان، راهنمای خوبی برای نحوه ی فعال بودن شما در رسانه های اجتماعی خواهند بود (البته اگر در کنار تبلیغ برندتان، مهارت گوش دادنتان را هم ارتقا دهید.) . بنابراین ساخت یک حساب شخصی در شبکه های اجتماعی بسیار ارزشمندتر از طراحی سایت است. البته کارایی این دو با یکدیگر متفاوت است اما از آنجا که شبکه های اجتماعی همه طیف ها را در بر گرفته و برای همگان تا حد زیادی در دسترس می باشد، انجام این کار بهتر از طراحی پوستر و یا وب سایت می تواند به برقراری هویت و نام برند شما کمک کند.

بعلاوه می توانید از سوشال مدیا برای همگام سازی کار خود با اینفلوئنسرها نیز استفاده کنید. همکاری با این افراد می تواند به شما کمک کند تا جایگاه کمپانی خود و آنچه که ارزش بیشتری را دارد مشخص کند و بازار هدف شما را نیز تعیین کند. بنابراین علاوه بر طراحی سایت فروشگاه اینترنتی برای محصولات خود، می توانید از این شبکه های اجتماعی برای فروش محصولات خود به گونه بهتر و موثرتر نیز بهره ببرید. واقعیت این است مخاطبین و رقبا در نشان دادن راه به شما کمک زیادی می کنند. فقط باید بتوانید خوب اطرافتان را نگاه کنید و ببینید مارکت مورد نظر شما از چه چیزی بیشتر استقبال می کند. بیایید با یک مثال قضیه را روشن تر کنیم. فرض کنید در شبکه اجتماعی اینستاگرام یا لینکدین پست هایی را منتشر کرده اید. بگردید و ببینید کدام یک از پست هایتان لایک بیشتری خورده و محبوبیت بیشتری داشته؟ کدام یک از پست ها تعامل بیشتری با مخاطب ایجاد کرده است و بیشتر برای شما کامنت گذاشته اند؟

استراتژی در شبکه اجتماعی: مشخص کردن دقیق هدف مرحله سوم استراتژی در شبکه اجتماعی: مشخص کردن دقیق هدف

حقیقت این است که تجربه نشان داده کسانی که بر روی یک هدف مشخص متمرکز بوده اند موفقیت بیشتری به دست آورده اند. مخاطب از پراکندگی خوشش نمیاید و می خواهد جایی را پیدا کند که بر اساس یک نیاز خاص به آن مراجعه کند. مثلا بسیاری در شبکه های اجتماعی از مسائل مختلف پست منتشر می کنند به طوری که حتی نمی توانید مشخص کنید کل موضوع صفحه در چه رابطه است. قسمت مخصوصی را در نظر بگیرید و از اینکه هر چیزی را پوشش نمی دهید نترسید بلکه این کار باعث می شود در حیطه خاصی متخصص تر دیده شوید. برای اینکه بتوانید میزان موفقیت در کار خود را ارزیابی کنید، برای هر مرحله از کار خود، یک هدف در نظربگیرید و تلاش کنید که به آن برسید. اهدافی که در پایان هر مرحله از کار میتوانید مشخص کنید، عبارتند از: ایجاد آگاهی در مردم در مورد برند تجاری تان، افزایش تعداد مخاطبان، ارتباط مداوم با دنبال کنندگان، و افزایش مخاطب در مراکز محتوا و اهداف کوچکی که می توان برای پایان هر مرحله از کار تعیین کرد، عبارتند از: مدیریت پویا و تاثیرگذاری بر معاملات.

نکته ی بعدی که باید به آن توجه کنید این است که کدامیک از پلت فرم ها و تاکتیک های اجتماعی، می توانند به شما در رسیدن به این اهداف مرحله ای، کمک کنند. برای مثال، ممکن است بخواهید در توییتر، فیس بوک، اینستاگرام و لینکداین، سرمایه گذاری کنید تا آگاهی مردم در مورد برند تجاری خود را افزایش دهید و ترافیک سایت خود و میزان مشارکت افراد را بالا ببرید، اما تنها توییتر و فیس بوک در این زمینه به شما کمک می کنند و بر معاملات شما تاثیر می گذارند.

آنالیز و سنجش میزان موفقیت با KPI های مد نظرمرحله چهارم استراتژی در شبکه اجتماعی: آنالیز و سنجش میزان موفقیت با KPI های مد نظر

حال که برند خود را ساخته و پایه ها را استوار کرده اید، زمان شروع آنالیز عملکردتان می رسد. ابزارهای آنالیتیک مانند گوگل آنالیتیک، هوتسوت، بافر و غیره به شما این امکان را می دهند که بتوانید کارکرد سوشال مدیا خود را سنجیده و حتی مکان و چگونگی اینتراکت مخاطبان را نیز تعیین کنید. این ابزارها همچنین می تواند مشتریان را راهنمایی کرده، ریت تبادلات را سنجیده و همچنین ترافیک ایجاد شده از طریق پلتفرم مورد نظر را نیز برای شما مشخص کند. به عنوان بازاریاب محتوا، باید به گونه ای برنامه ریزی کنید که در نهایت به هدف خود برسید. غیر از تعامل با مخاطبان، موضوع مهم دیگر فهم این مسئله است که آیا استراتژی شبکه های اجتماعی برای خود در نظر گرفته اید، قابل دستیابی، هدایت و تغییر هست یا خیر و می توان از طریق آن، در آمد کسب کرد؟ هنگامی که می خواهید موفقیت خود را ارزیابی کنید، ابتدا به اهداف اولیه ی خود فکر کنید. به این فکر کنید که آیا با ادغام استراتژی شبکه های اجتماعی و برنامه ی بازاریابی محتوای خود، می توانید امیدوار باشید که به هدف خود برسید یا خیر؟ برای پاسخگویی به این سوال، ابتدا باید معیارهای ارزیابی موفقیت خود را در هر مرحله، تعیین کنید. به یاد داشته باشید که آگاهی نسبت به ترافیک و تعامل، در هر مرحله باید در اولویت قرار داشته باشد. مخاطب باید قبل از اینکه سایت شما را ترک کند، محتوای تولیدی شما را مشاهده کند. در دراز مدت، افزایش میزان تاثیرات و دسترسی منجر به تعامل بیشتر می شود.

 

مرحله پنجم استراتژی سوشیال: تعیین معیارهای موفقیت تان

چگونه می خواهید تجارت تان را متفاوت جلوه دهید؟ از کدام معیارهای کلیدی در ارزیابی استراتژی رسانه های اجتماعی استفاده می کنید؟ چگونه تعداد لایک ها و مطالب به اشتراک گذاشته را افزایش می دهید؟ آیا می خواهید نرخ بازگشت سرمایه را اندازه گیری می کنید؟ اول جواب سوالتان را پیدا کنید. اینطور راحت تر می توانید از هر نظر عملکرد آتی شبکه اجتماعی تان را بسنجید. آیا جزو برندهایی هستید که فقط افزایش فالوئر می تواند پاسخگوی فروش تان باشد یا نه جزو آن هایی هستید که فکر می کنید هرچه نرخ تعامل یا اینگیجمنت یعنی تعداد لایک و کامنت شما بیشتر باشد به موفقیت رسیده اید؟ برخی ها هم بعد از فعالیت های متعدد در شبکه اجتماعی شان در آخر ماه میزان فروش شان از شبکه اجتماعی را اندازه گیری می کنند و معیار سنجش را میزان فروش تعیین می کنند. کاملا بستگی به خودتان دارد و باید از چنین سنجه هایی استفاده کنید تا روند پیشرفت شبکه اجتماعی را بهتر بررسی کنید. به طور ایده آل، اهداف بازاریابی شمامی بایست به سمت نواحی پایین قیف بازاریابی حرکت کرده و با اهداف بلند مدت همسو شود. در نتیجه شما می بایست استراتژی های بازاریابی تخصصی و خاصی داشته باشید.

مرحله ششم استراتژی شبکه‌های اجتماعی تولید محتوای با رویکرد تعامل با مخاطب

محتوا یکی از مهم‌ترین و تاثیر گذار‌ترین عوامل برای استراتژی شماست. با درنظر گرفتن مواردی که تا کنون مطرح شد می‌توانید محتواهای اثربخش برای شبکه‌های اجتماعی خود تولید کنید. برای شروع باید این نکته را درنظر گرفت که محتوایی که تولید می‌شود کاملا در راستای هویت برند شما باشد. برای دسترسی به مخاطب در هر دسته‌ای باید استراتژی موثری به کار بگیرید. علاوه بر این باید تعادل بین تمرکز بر محتوای مخاطبین هدف و محتوا‌های تبلیغاتی را پیدا کنید. طی یک بررسی انجام گرفته ۴۶% از کاربران شبکه‌های مجازی اعلام کردند که برندهایی با محتوا‌های تبلیغاتی بیش از حد را آنفالو می‌کنند. ۴۱% کاربران نیز برندهایی که محتواهای غیر مرتبط را به اشتراک می‌گذاشتند را آنفالو می‌کردند.

آمارهایی جذاب از محتواهای ویدیویی

  • ۹۰% کسانی که آنلاین خرید می‌کنند معتقدند که ویدیو‌هایی که درباره محصولات هستند به آنها در گرفتن تصمیم خرید کمک می‌کند. با این وجود ویدیوهای آنلاین به صورت میانگین تنها توسط ۳۷% بازدید کنندگان از ابتدا تا انتها تماشا می‌شوند.
  • این آمار و ارقام دلیل خوبی برای سرمایه‌‌گذرای روی محتوای ویدیویی برای تولید محتوای شبکه‌های اجتماعی شماست. تولید محتواهای ویدیویی کوتاه و استفاده از آن‌ها در رسانه‌هایی مثل استوری اینستاگرام استراتژی خوبی برای آزمودن این نوع محتوا است.

تاثیر تم محتوایی در رسانه های بصری

یکی از چالش‌های تولید محتوای بصری، تهیه محتوا به صورت مستمر است. تعریف تم‌های محتوایی در اینجا به کمک ما می‌آیند.تعریف تم محتوایی در رسانه‌های بصری مثل اینستاگرام اهمیت بالایی دارند.

 

مرحله هفتم استراتژی شبکه اجتماعی فعالیت تخصصی و در قالب یک انسان نه ربات !!!

یک هدف بازاریابی می بایست منجر به افزایش آگاه سازی برند شد. این هدف با مقصد شرکت شما که سازنده هویت برند است همسو شده و پایه و اساس مصرف کنندگی را می سازد. هدف دوم می بایست ایگیجمنت برند را افزایش دهد. این هدف می بایست مشتری های جدید را جذب و ابقا کند در حالیکه همچنان به ساختن هویت برند نیز مشغول است. سوم اینکه، شرکت شما احتمالا می خواهد درباره مشتریان خود چیزهایی بداند. بنابرین می بایست نیازهای مشتری را دانسته، دسترسی به آنها و نحوه برقراری ارتباط و جذب آنها را بدانیم.

محتوای رسانه های اجتماعی در مورد افراد است نه لوگوها. باید دوستان و اعضای خانواده مشتریانتان هم جذب محصولاتتان شوند. بنابراین شرکت شما باید (حداقل در بعضی موارد) مانند انسان رفتار کند نه صرفا یک برند.مخاطب دوست دارد با برند مورد علاقه اش در ارتباط باشد دوست دارد سوال بپرسد و جواب بگیرد. اگر مثل ربات هر چند روز یک بار پیدایتان بشود یک پست عمومی منتشر کنید و بعد هم صفحه را ببندید اولین چیزی را که قربانی کرده اید نرخ تعامل با مخاطب است که هم ارزش برند و هم جایگاه برندتان را در سوشال مدیا تعیین می کند.

سعی کنید محیطی گرم و صمیمی ایجاد کنید تا مخاطب فکر کند جزیی از برند است و به آن وفادار باشد. نشان دهید شخصی واقعی پشت آن صفحه نشسته است و مخاطب می تواند با او ارتباط برقرار کند. در غیر این صورت مرگ برندتان در شبکه های اجتماعی را با دست خودتان رقم می زنید.

مرحله آخر استراتژی شبکه های مجازی تعامل با مخاطب است

هدف از ایجاد شبکه‌های اجتماعی ایجاد فضایی برای تعامل و به اشتراک‌گذاری محتوا است. برند شما نباید از این ظرفیت شبکه‌های اجتماعی غافل شود و از هر فرصتی بر ای تعامل با مخاطب استفاده کند. در فضای شبکه‌های اجتماعی شما به عنوان یک برند علاوه بر حضور می‌توانید با صحبت کردن با مخاطب محبوبیت خود را افزایش دهید.به همین جهت مشتری مداری برای حضور در این فضا، حیاتی است. برای بررسی یکی از نمونه‌های موفق در این زمینه توییتر بیسکوییت گرجی را پیشنهاد میکنم. بیسکوییت گرجی به تعامل با مخاطب و مشتری مداری در فضای شبکه‌های اجتماعی اهمیت می‌دهد.

استراتژی شبکه های مجازی تعامل با مخاطب

در جدول زیر شبکه های اجتماعی اصلی و اینکه برای چه کارهایی مناسب تر است را لیست شده اند:

مناسب بیزینس های که مخاطب گسترده لازم دارند و تبلیغات پولی رسمی انجام می دهندبیش از 2 بیلیون کاربر فعال روزانه

56% زن و 44% مرد مناسب برای تمام سنین

Facebook
مناسب بیزینس هایی که می خواهند مطالب کوتاه منتشر کنند و روابط عمومی قوی دارند335 میلیون کاربر فعال ماهانه

50% زن و 50% مرد مناسب برای سنین 18 تا 29

Tweeter
مناسب برند هایی که تمرکز بر محتوای بصری دارند600 میلیون کاربر فعال10% جمعیت زنان بیشتر از مردان و محبوبیت بیشتر در میان 18 تا 30 سالInstagram
مناسب بیزینس های B2B و ساخت روابط حرفه ای و پیدا کردن نیروی کار467 میلیون عضو4% مردان بیشتر از زنان و محبوبیت بیشتر میان 18 تا 50 ساله هاLinkedin
بیزینس هایی که بیشتر بر پایه اشتراک گذاری عکس محصول کار می کنند175 میلیون کاربر فعال ماهانه30% زنان بیشتر از مردان محبوبیت میان 18 تا 50 ساله هاPinterest
مناسب بیزینس های آموزشی، سرگرمی و نقد محصول و… در کل بر پایه ویدیو1.57 بیلیون کاربر فعال ماهانه50% زن و 50% مرد مناسب تمامی سنینYoutube
مناسب بیزینس های رنج سنی کودک و نوجوانبیش از 300 میلیون کاربر فعال ماهانه70% زن و 30% مرد، تقریبا 60 درصد کاربرها زیر 25 سال سنSnapchat

نتیجه گیری در مورد استراتژی شبکه های اجتماعی

یدون استراتژی اصولی در شبکه اجتماعی هیچ کاری درست پیش نمی‌رود. این موضوع در جاهایی که باید هزینه کنید نمود بیشتری دارد. استراتژی شبکه های اجتماعی برای موفقیت در تبلیغات و دیجیتال مارکتینگ اهمیت زیادی دارد و باید براساس یک برنامه مدون بتوانید مسیر خود را مشخص کنید.
برای تدوین استراتژی شبکه های اجتماعی می‌توانید از مدل 8 مرحله ای فوق استفاده کنید و در 8 گام استراتژی خود را تنظیم کنید. در این مسیر نیابد از تهیه تقویم محتوایی مناسب غافل شوید.

گذاشتن باسخ