اشتباهات رایج در طراحی سایت و نکاتی جهت رعایت آنها

در این مقاله سعی داریم، اشتباهات رایج و مهم در طراحی سایت را برای شما عنوان کنیم.
اشتباهات رایج در طراحی سایت

اگر می‌خواهید برای خود وب سایتی را طراحی کنید آن را بر روی کاغذ آورید و نیازهای آن را بنویسید و آن را مورد آنالیز اولیه قرار دهید. این کار باعث میشود که تا بعد از ساخت سایت متوجه کمبود ها و اشکالات نشوید و زمان و هزینه ای صرف شده به دور از مشکلات باشد.

وب سایت شما یکی از مهم ترین ابزارهای کسب و کار شما است. اشتباهی که اغلب طراحان سایت مرتکب میشوند این است که تصور میکنند وب سایت برای خود آنهاست در صورتی که آن وب سایت طراحی شده تا نیاز مشتریان و بازدید کننده ها را برطرف کند و یک طراح سایت در کنار زیبایی باید فاکتور مهم یعنی کاربردی بودن را فراموش نکند. میتواند فروشگاهی برای محصولات شما ، کانال ارتباطی بین مشتریان شما و غیره باشد . ساخت و طراحی یک وبسایت در عین حالی که بسیار آسان است میتواند چالش برانگیز باشد زیرا علاوه بر زیبایی باید اصول خاصی در آن رعایت شده باشد.یک وب سایت خوب تاثیر مثبتی بر کسب و کار شما دارد.

در این مقاله سعی شده تا رایج ترین اشتباهات در طراحی سایت را به شما گفته شود تا برای اینکه سایت شما ماندگاری طولانی در ذهن مشتریان داشته باشد.

رایج ترین اشتباهات در طراحی سایت

رایج ترین اشتباهات در طراحی سایت

  • عدم درج قیمت محصولات :  برای بسیاری از مشتریان یافتن سریع قیمت یک کالا نیاز مهم است پس سعی کنید در طراحی سایت فروشگاهی خود در پایین محصولات قیمت را درج کنید
  • پیمایش عرضی صفحات : کاربران علاقه‌ای به پیمایش افقی صفحات ندارند پس بهتر است در طراحی سایت و طراحی قالب وردپرس به این نکته توجه نمایید که بهتر است سایت شما کمتر اسکرول بخورد
  • فونت‌ها و متن ها : افراد زیادی به خصوص افراد بالای ۴۰ سال با حروف نازک یا کوچک مشکل دارند پس در طراحی وبسایت از فونت استاندارد و سایز استاندارد استفاده کنید و یا این امکان را قرار دهید تا فونت کوچک و بزرگ شود
  • متن های طولانی  : معمولا سایت‌های حاوی متون حجیم، خسته کننده هستند.
  • پنجره‌های بازشونده خودکار : کاربران ترجیح می دهند که خودشان مقصد را تعیین کنند. و پاپ آپ برای بازدید کننده سایت آزار دهنده میباشد
  • جمع آوری پست الکترونیک بدون هیچ روند امنیتی : کاربر باید برای وارد نمودن آدرس ایمیل خود کاملا مطمین و متقاعد شود.
  • آدرسهای طولانی یا پیچیده صفحات : انتخاب یا هر گونه کار روی آدرس‌هایی که بیش از ۷۵ کاراکتر دارند مشکل است.
  • رابط گرافیکی (GUI) غیر استاندارد : سعی کنید از گرافیکی استفاده کنید  که کاربر پسند بوده و نیز استاندارد باشد و در تمام رزولوشن ها بدون مشکل قابل نمایش باشد
  • نبود بیوگرافی (درباره ما ) در سایت‌ها : وجود صفحه درباره ما باعث ایجاد جو اطمینان در خوانندگان می‌شود.
  • ضعف آرشیو : در اغلب مواقع اطلاعات قدیمی هم موراستفاده کاربران قرار می گیرد. پس بهتر است وبسایتی جامع را طراحی کنید
  • لینک‌های متعدد برای رسیدن به صفحات خاص : کاربران مایل به استفاده مکرر از لینک‌ها برای رسیدن به هدف نیستند.
  • استفاده پیش از موعد از امکانات پیشرفته : استفاده از امکاناتی مانند CHAT، ایجاد انجمن‌های گفت وگو، ایمیل رایگان، نقشه ۳ بعدی سایت و غیره بار مالی زیادی را بر مدیران سایت تحمیل می‌کنند.
  • بارگذاری کند صفحات : وجود گرافیک‌های سنگین‌ آزار دهنده خواهد بود.
  • رسالت و هدف نامشخص سایت : باید نوع سایت از جنبه‌های تجاری یا اطلاع رسانی مشخص باشد.
  • طراحی اختصاصی برای افراد خاص : سایت باید کاملا برای تمام کاربران اینترنت (نه فقط متخصصین) قابل استفاده و گشت زنی باشد.و یک وب سایت عمومی را طراحی کنید
  • لینک به سایت‌های دیگر : به دلیل فلسفه و ساختار متفاوت طراحی در سایت‌های مختلف، نباید تعداد لینک‌های خارج از سایت زیاد باشند.
  • فراموش کردن هزینه پشتیبانی سایت : بودجه پشتیبانی و نگهداری باید حداقل به اندازه ۴۰% از هزینه راه اندازی سایت در نظر گرفته شود.
  • لینکهای تکراری از لحاظ محتوا :  مثلا لینک یک تبلیغ بعد از ورود به آن نباید حاوی همان لینک تبلیغ در صفحه باز شده باشد
  • استفاده از آگهی ها:

استفاده از هر چیزی که شبیه تبلیغات در صفحه وب می ماند کاربران را آزار میدهد. کاربران و ویزیتورها مثل بیننده های تلویزیون از آگهی های تلویزیونی بیزارند. آنها از هر تصویر متحرک یا همان فلش و یا هر چیزی که معنی آگهی تبلیغاتی را دهد، بیزارند و اجتناب میکنند. کاربران متاسفانه همچنین از هر متن و المان بجایی که شبیه یک آگهی طراحی شده است، بدون خواندن و یا دیدن یا اطمینان حاصل کردن از اینکه این المان فرمهای رایج آگهی است یا یک مطلب مفید، اجتناب می نمایند. بنابراین اگر متن یا المانی که شما طراحی کرده اید اما شبیه آگهی است، هر چقدر هم مفید باشد کاربر از جزئیات آن مطلع نمیگردند و زحمات شما به هدر خواهد رفت. بنابراین بهترآنست از طراحی های مشابه یک آگهی اجتناب نمود.

از جمله طراحی های که بنظر آگهی رایج تبلیغاتی میرسد و برای کاربر جذابیتی ندارد میتوان به موارد زیر اشاره نمود:

    • استفاده از بنرهای چشمک زن: به این مفهوم که کاربر چشمان خود را فیکس یک بنر چشمک زن نمیکند زیرا تجربه به او ثابت کرده این یک آگهی است.
    • استفاده از انیمیشن هایی که شلوغ و پلوغ است زیرا این نیز به تجربه به کاربر اثبات گشته با یک اگهی روبروست.
    • استفاده pop-up یا منوهای جهنده و حساس زیرا قبل از آنکه این منوها کامل لود شوند توسط کاربر بسته میگردند.
  • استفاده نکردن از متن های تودرتو

باید بدانید کاربر اینترنتی، یک خواننده کتاب نیست . او دوست ندارد با صفحه وب سایتی که مشاهده می نماید، همان رفتاری شده باشد که با یک کتاب یا یک مقاله در یک نشریه ممکن است شود. او دوست دارد صفحه وب دارای جذابیت ها و خلاقیت هایی باشد که ممکن در متن های طولانی و پشت سرهم یک کتاب نتوان به آنها دست یافت. بنابراین بهتر ترفند گذاشتن لینک ادامه مطلب برای متن های طولانی، یا ترفند استفاده از زیر تیترها، برای مجزا شدن موضوعات یک متن از یکدیگر و چیزهایی شبیه این در سایت خود تعبیه نمایید تا کاربر احساس کسالت از خواندن یک متن طولانی را ننماید.

ترفندهای استفاده از متن های تو در تو:

  1. استفاده از عنوان های فرعی یا همان subhead ها برای متن خود
  2. استفاده از لیست ارجاعات
  3. استفاده از کلیدواژه های های لایت شده
  4. استفاده از پاراگراف های کوچک
  5. استفاده از هرم معکوس در تنظیم مطالب
  6. استفاده از نوشتار و نگارش ساده در متون

8 اشتباه رایج در طراحی وبسایت که از موارد فوق جدا نیستند

  1. طراحی نامناسب بخش جستجو

موتورهای جستجویی که تا حد زیادی بر مبنای رعایت اصول ادبی هستند، کاربری را کاهش داده و توانایی درک بسیاری از مسائل دستورزبانی را ندارند. این موتورهای جستجو برای کاربرانی که سن بالاتری دارند، بسیار مشکل بوده اما برای سایرین نیز اذیت کننده خواهد بود.

یک مشکل رایج این است که موتورهای جستجو نتایج را بیش از آنکه بر اساس اهمیت موضوع جستجو کنند، بر اساس کلید واژه و عبارت های نوشته شده جستجو می کنند. بهتر است که جستجو بر اساس بیشترین تعداد یافته ها و کلمه ای که بالاترین میزان جستجو را دارد به انجام برسد؛ به خصوص هنگامی که در حال طراحی سایت فروشگاه اینترنتی خود هستید و محصولات شما، بیشترین مواردی هستند که توسط کاربران جستجو می شوند .

هنگامی که نویگیشن موفقیت آمیز نباشد، کاربر در نهایت به بخش جستجو مراجعه می کند. بنابراین، یکی از جایگاه هایی که می تواند شما را به فروش بالا برساند، بخش جستجو می باشد. با اینکه جستجوی پیشرفته نیز می تواند در برخی مواقع کمک کننده باشد، اما معمولا جستجوی ساده بهتر عمل می کند؛ بنابراین می بایست در طراحی وب سایت خود این بخش را به صورت یک باکس ساده که کاربر به راحتی آن را بیابد، طراحی کنید.

  1. فایل های PDF برای متون آنلاین

کاربران عمدتا در هنگام کار با سایت، تمایلی به مواجه شدن با محتوای خود درون یک فایل PDF ندارند. این فرمت روند جستجو و یافتن مطلب آنها را دچار مشکل کرده و کند می کند. در این حالت، پوسته ها معمولا متناسب با سایت استاندارد کاغذها بهینه شده اند و به ندرت با اندازه صفحه مرورگر کاربر یکسان می باشند. بنابراین، خواندن آن در کامپیوتر نیاز به اسکرول کردن بسیار داشته و مشکل می باشد.

بنابراین، معقول تر آن است که محتوای مورد نظر را بطور کامل درون سایت بگنجانید. و از فایل PDF تنها برای اطلاعاتی که کاربر نیاز به پرینت گرفتن آن دارد استفاده کنید.

  1. عدم تغییر رنگ لینک های مشاهده شده

هنگامی که کاربر در حال بازدید از سایت و استفاده از امکانات آن است، با دانستن مسیرهایی که پیش از این مراجعه کرده است، جا به جایی در سایت برای او راحت تر شده و انتخاب مسیر بعدی سریع تر خواهد شد. زمانی که لینک مراجعه شده تغییر رنگ دهد، کاربران می توانند بازدیدهای قبلی که برایشان بی فایده بوده را حذف کرده و بالعکس لینک هایی که برایشان مفید بوده را مجددا بازدید کنند. مهم تر از همه اینکه، مشخص شدن صفحاتی که کاربر پیش از این به آنها مراجعه کرده است، از بازدید چند باره آن صفحات جلوگیری می کند.

  1. متن های غیر قابل اسکن

حجم زیاد و متراکمی از مطالب، کاربر را خسته کرده و از ادامه آن منصرف میکند. ساختار متن را طوری تهیه کنید که مخاطب بتواند در مدت زمانی معقول، آن را بصورت آنلاین مطالعه کند. استفاده از متون بلند تنها هنگامی مجاز است که کاربران شما عمده مطالب را بر روی کاغذ پرینت کرده و بعدا به خواندن آن مشغول شوند. استفاده از متون کوتاه و به کار بردن موارد زیر، جذابیت را برای خوانندکان سایت شما بالاتر می برد.

  • تیتر اصلی
  • لیست مختصری از عناوین
  • کلید واژه های برجسته
  • پاراگرف های کوتاه
  • استفاده از هرم برعکس در بیان مطالب
  • سبک ساده نوشتاری
  • استفاده از زبان نوشتاری تبلیغاتی
  • استفاده از فونت با قابلیت تغییر اندازه

متاسفانه فایل های CSS این امکان را می دهند که “تغییر اندازه فونت” را محدود کرده و سایزی مشخص و ثابت برای فونت خود تعیین کنید. در چنین وضعیتی، در 95% موارد، این اندازه ی ثابت کوچک بوده و منجر به کاهش توانایی خواندن مطالب توسط کاربر می شود.

به خواست و انتخاب کاربران احترام گذاشته و به آنها اجازه دهید که متن را تا آنجایی که نیاز دارند افزایش سایز دهند.

  1. عناوین پیج با کمترین قابلیت ردیابی توسط موتورهای جستجو

جستجو مهمترین راهی است که کاربران توسط آن به وبسایت شما دسترسی می یابند. همچنین، جستجو یکی از مهمترین راه ها برای یافتن سایت دلخواه کاربر است که نام آن را به خاطر داشته اما از آدرس سایت مطمئن نمی باشد. نام و عنوان صفحه شما، یکی از اصلی ترین ابزارها برای جذب بازدید کنندگان جدید از طریق لیست جستجو و همچنین کمک به یافتن کاربران جدید برای قرار دادن صفحه شما در لیست علاقه مندی های آنان و آنچه به دنبالش هستند می باشد.

برای صفحاتی غیر از صفحه خانه، کلماتی که برای “عنوان” انتخاب می کنید پر معنا بوده و بیشترین اطلاعات را در مورد آنچه کاربر در آن صفحه خواهد یافت به او ارائه دهد. از آنجا که عنوان صفحه در نوار ابزار بالای پنجره مرورگر و همچنین نوار پایین صفحه ویندوز نشان داده می شود، می تواند یافتن مسیر و جا به جایی ما بین لینک های متعددی که کاربر در مرورگر خود باز کرده را آسان تر کند.

  1. پاسخ ندادن به سوالات کاربران

کاربران عمدتا به دنبال هدف خاصی وارد سایت می شود؛ آن را بازدید کرده و به دنبال آنچه مشابه با نیازهای آنان باشه هستند. یکی از بزگترین خطاهایی که یک سایت فروشگاهی انجام می دهد این است که اطلاعات اساسی و مورد نیاز کاربران در مورد یک کالا را به خوبی منتقل نکند و توانایی پاسخ به سوالات ایجاد شده آنها در مورد کالای مورد نظر نباشد.

چنانچه کاربر نتواند پاسخ سوال خود درباره محصول را در بخش معرفی محصول بیابد، از خرید کردن صرف نظر کرده زیرا محصول مورد نظر را متناسب با نیاز خود نمی یابند. یکی از مثال های ملموسی که می توان در مورد عدم پاسخ به نیازها و سوالات مشتریان عنوان کرد، خودداری از لیست کردن قیمت محصولات و خدمات می باشد. قیمت یک کالا یا محصول، بخشی از مهمترین اطلاعاتی است که کاربر می تواند بر حسب آن محصول را متناسب با نیاز خود بسنجد.

مشخص کردن قیمت طراحی سایت در صفحه مربوط به دسته بندی محصولات یا در کنار نتایج مربوط به جستجوها نیز تاثیر خوبی روی کاربر دارد. آگاهی از قیمت محصول نکته ای کلیدی است که به کاربران اجازه می دهد بین محصولات تمایز قائل شده و مناسب ترین آنها را نسبت به نیاز خود انتخاب کنند.

گذاشتن باسخ