بازاریابی و تبلیغات، مهمترین اهداف تهیه پوستر را شامل می شوند. در ابتدا پوسترها تنها دارای متن بوده و برای ارائه اخبار جمعی، رویدادها، انتخابات و اطلاع رسانی ها در دوران پیش از انتشار روزنامه ها استفاده می شدند. امروزه، بسیاری از موسسات چاپی عمده تمرکز خود را برروی چاپ انواع پوسترها متوجه می کنند. پوسترها با اهداف زیر چاپ و منتشر می شوند:
- اطلاع رسانی یک رویداد
- تشویق خواننده به شرکت در آن
غالبا طراحی پوستر به افراد حرفه ای در این زمینه سپرده می شود اما برای طراحی یک پوستر حتما نیاز نیست یک طراح باشید. می توان با صرف زمانی کوتاه پوستری ساده و استاندارد تهیه کرد که هدف شما را به روشنی بیان کند.
دنبال کردن یک سری اصول اولیه طراحی و استفاده از یک قالب قوی، بدون شک شما را به سمت تهیه یک پوستر خوب هدایت می کند.
در این مقاله، بهترین نکات برای تولید پوسترهای جذاب و حرفه ای جهت اطلاع رسانی یک رویداد را برای شما بیان می کنیم.
جملات کوتاه و مستقیم
استفاده از پاراگراف های طولانی ممنوع! بیان اطلاعات بصورت تیتروار، اجتناب از بکاربردن جملات بلند و حذف واژگان و عبارات زائد ضروری است. در یک پوستر استاندارد، به جای استفاده از اطلاعات بسیار زیاد، کلید واژه یا عبارتی را بیان کرده و سپس خواننده را به منبع مناسب برای مطالعه بیشتر ارجاع می دهیم. دقت کنید، تنها موضوع رویداد، تاریخ، ساعت، مکان و نحوه بدست آوردن اطلاعات بیشتر را در پوستر نشان می دهیم. خلاصه ای از موارد مورد نیاز در ادامه بیان شده است:
- نام رویداد
- نام کمپانی یا دپارتمان برگزار کننده (می توان این مورد را با فونت کوچکتر در زیر نام رویداد ذکر کرد)
- توضیح کوتاهی در مورد موضوع رویداد (برای مثال همایش برترین طراحی جلد کتاب در شاخه ادبیات سال 1396)
- تاریخ و ساعت برگزاری
- محل برگزاری رویداد
- در صورت نیاز سایت یا شبکه های اجتماعی مرجع برای بدست آوردن اطلاعات بیشتر
مخاطب را جذب کنید
چگونه می توان مخاطب را ترغیب به خواندن پوستر کرد؟ هر پوستر در ابتدا می بایست توجه مخاطب را جلب کرده و او را به خواندن مطلب و آگاهی از اطلاعات جذب کند. بدیهی است جذابیت بصری، شامل طرح، رنگ و فونت های استفاده شده بسیار اساسی و مهم می باشد.
عنوان اصلی خود را در مرکز پوستر قرار دهید
هرآنچه می خواهید در اولین برخورد مخاطب را به خود جذب کند در مرکز توجه قرار دهید. پیشنهاد ما استفاده از عنوان رویداد است. به کار بردن فونت بزرگ و رنگ های هشدار مانند رنگ زد در مرکز و بالای پوستر، انتخاب خوبی است. اندازه این فونت باید سه برابر فونت استفاده شده برای بدنه اصلی پوستر باشد.
از طرفی، انتخاب یک فونت مناسب که منعکس کننده موضوع اصلی رویداد باشد می تواند به جذابیت کار کمک کند. در غیر اینصورت، اگر زمینه کار عمومی است، بهتر است از یک فونت ساده استفاده کنید. همچنین می توان چند فونت ترکیبی را به کار برد؛ اما دقت شود تناسب را کاملا رعایت کنید.
تصاویر را به درستی انتخاب کنید
یک تصویر مرتبط با کیفیت بالا می تواند پیام پوستر شما را تقویت کرده و جذابیت بصری آن را افزایش دهید. در هنگام طراحی پوسترهای دیجیتال، از بکاربردن تصاویر فانتزی متحرک با حجم بسیار زیاد خودداری کنید. این تصاویر در بسیاری از موارد در تلفن های همراه یا دسکتاپ بارگیری نشده و بنابراین گزینه مناسبی برای استفاده بعنوان تصویر پوستر دیجیتال نمی باشد. درصورت تمایل به استفاده، حجم تصاویر را به گونه ای قابل نمایش برای همه مخاطبان باشد کاهش دهید.
تصویر انتخاب شده می بایست منحصر به فرد بوده و توجه فرد را به سمت خود تحریک کند. از طرفی حس لذت، هیجان بصری و کنجکاوی برای اطلاع از جزئیات رویداد نیز میبایست توسط این تصویر تحریک شود. یک تصویر با نور زیاد و رنگ روشن احساس شادی را در مخاطب تحریک می کند. رنگ های تیره غالبا احساسات منفی را به وجود آورده و اشتیاق را از بین می برد.
نکتهای که در اینجا باید به آن توجه کنید این است که مراقب باشید عکس زمینه استفاده شده، منجر به در هم ریختگی و عدم تمرکز برروی متن پوستر نشود؛ بنابراین، تصویر میبایست به گونهای انتخاب شود که همزمان با بیان هدف و موضوع رویداد، مانع رویت نوشتههای درون پوستر و عدم جذب مخاطب نشود.
میتوان با استفاده از رنگهای موجود در نرمافزار استفاده شده و تاثیر آن برروی زمینه، کنتراست بین متن و تصویر و همچنین شفافیت را افزایش می دهد.
از رنگ ها برای انتقال موضوع استفاده کنید
رنگ های انتخاب شده می بایست انتقال دهنده موضوع و زمینه برگزاری رویداد باشد. مثلا برای مراسم ملی و دینی، استفاده از رنگ های تیره و آنچه ذهن مخاطب را متوجه موضوع مد نظر شما می کند مناسب است. برای مراسم مذهبی استفاده از رنگ های سیاه، سبز و زرد تیره و برای همایش های مربوط به کودکان، رنگ های شاد مانند قرمز، زرد، صورتی و ترکیب رنگ های رنگین کمانی مناسب تر می باشد.
استفاده از حاشیه
با اضافه کردن حاشیه در اطراف هر متن، طرح خود را جذابتر کنید. جداسازی اطلاعات، کمک به درک بهتر مفهوم پوستر و افزایش تاثیر برروی مخاطب، از مزایای کاربرد این تکنیک میباشد.
همچنین میتوان با استفاده از یک کادر مربع یا مستطیل شکل بصورت نیمه شفاف به دور فضایی که دربرگیرده متن میباشد (بطوریکه تصویر زمینه همچنان قابل رویت باقی بماند) و همچنین یک کادر و حاشیه به دور هرکدام از مجموعه متون مجزا، تاثیر پوستر را افزایش داد.
استفاده از فضاهای خالی
هنگامی که طرح مملو از متون و تصاویر مختلف باشد، نه تنها حرفه ای به نظر نمیرسد، بلکه خواندن آن نیز مشکلتر خواهد شد. فضاهای خالی با ایجاد یک طرح مدرن، باعث افزایش تاثیر برروی مخاطب و ترغیب وی به مطالعه کامل متن شما خواهد شد.
فضاهای خالی میبایست در موارد زیر اعمال شوند:
- مابین متون
- اطراف حاشیه صفحه
- بین تصاویر و متون
استفاده از این فضاها همچنین میتواند تصمیم شما مبنی بر انتخاب میزان ارائه اطلاعات در پوستر و رویداد مربوطه را بیان کند؛ به عبارت دیگر، مخاطب را ترغیب به شرکت در رویداد و اطلاع از آنچه بطور مختصر به وی ارائه شده است می کند. این کاربرد بسیار مفید است، از کوتاه کردن اطلاعات گنجانده شده در پوستر نهراسید. درصورت استفاده از مطالب کم اما اساسی، پوستر شما متمرکز و حرفهایتر خواهد شد.
طراحی براساس اندازه کاغذ پرینت
درصورتی که پوستر شما فیزیکی بوده و قصد چاپ نسخه کاغذی آن را دارید، آن را کاملا متناسب با سایز استاندارد کاغذ طراحی کنید.
محل الصاق پوستر
به احتمال بسیار بالا، شما قبل از طراحی نهایی از محلی که میبایست پوستر روی آن نصب شود اطلاع خواهید داشت. چنانچه نمی دانید، از مسئول مربوطه در این مورد پرس و جو کنید.
درصورتیکه یک دیوار مملو از سایر پوسترها را برای این کار انتخاب کرده اید، از پوستری با سایز بزرگ جهت تاثیر و جلب توجه بیشتر استفاده کنید.
همچنین، اگر انتخاب شما یک دیوار کاملا خالی است، استفاده از سایزهای کوچکتر کاربردی تر خواهد بود.
استفاده از رنگهای CMYK
دستگاههای چاپ افست از چهاررنگ اصلی در هنگام چاپ استفاده میکنند که به عنوان رنگهای CMYK شناخته میشوند. در این مدل ترکیب رنگ، کلیه رنگها از چهار رنگ فیروزهای، ارغوانی، زرد و سیاه به وجود میآیند. در چاپ افست این رنگها برروی کاغذ ترکیب شده و رنگ نهایی را تشکیل میدهد. بنابراین استفاده از این مدل رنگی در هنگام طراحی پوستر کمک می کند تا پس از چاپ، رنگهای استفاده شده در پوستر شما کاملا مشابه آنچه هست قابل رویت باشد.
طراحی برای وب
هنگامی که طرح شما قرار است برروی وب سایت قرار بگیرد، محدودیتهای کمتری وجود خواهد داشت. در این نوع طرح می توان به آسانی از الگوها و تصاویر جذاب استفاده کرد. اما میتوان به نکاتی اشاره کرد که در هنگام این طراحی نیز میبایست به آن توجه کنید.
استفاده از رنگ های متناسب با سایت
برخی از افراد در هنگام طراحی وب سایت ،الگویی خاص با استفاده از رنگی مشخص را به کار می برند که بهتر است تصاویر استفاده شده متناسب با آن رنگ یا طرح باشد. در سایتهای ساده، این محدودیت کمتر بوده و تنها تناسب پوستر با موضوع مورد نظر کفایت می کند.
استفاده از سایز مناسب بستر
اندازه پوستر طراحی شده میبایست متناسب با بستری باشد که قصد انتشار برروی آن را دارید. بطور معمول، یک عکس عمودی برای کاربرهای تلفن همراه مناسب تر است زیرا افراد در هنگام کار با موبایل بیشتر صفحات را بصورت عمودی حرکت داده و کمتر بطور افقی از تلفن همراه خود استفاده می کنند. همچنین این فرمت برای استفاده در شبکه اجتماعی پینترست نیز مناسب است.
اما زمانی که قصد استفاده از پوستر در فیسبوک یا توئیتر را دارید، یک بنر افقی بهتر به نظر می رسد. توجه کنید، در گوشی های تلفن همراه، تصاویر کوچکتر دیده شده بنابراین اندازه را به قدر کافی برای دیده شدن در تلفن همراه بزرگ در نظر بگیرید.
اگر قصد ارسال پوستر خود در یک پست الکترونیکی را دارید، استفاده یک مربع 1080 x 1080 dpi انتخاب خوبی به نظر می رسد. این ابعاد همچنین برای اینستاگرام نیز مناسب است.