09301921680
طراحی سایت از ایده پردازی تا بازاریابی اینترنتی | نمونه کارها | قیمت طراحی سایت

آناتومی ساختار جلد کتاب

به هنگام انتشار یک کتاب، ساخت و طراحی جلد کتاب آخرین قدم خلاقانه ای است که برداشته می شود و  آناتومی ساختار کتاب  بررسی می شود.این مسئله به این خاطر است که تقریا همه چیز درباره  آناتومی ساختار کتاب  به وسیله ی آخرین نسخه ویرایش شده کتاب کنترل خواهد شد:
سایز تریم ها، رنگ کاغذ و تعداد کل صفحات همگی توسط ابعاد جلد مشخص می شود.هرگز نباید جلد کتاب را پیش از اتمام نسخه ی آخر پیش نویس طراحی کرد چرا که انجام چنین کاری به این معنی است که ناچارید دوباره این کار را به هرحال انجام دهید.

آناتومی ساختار جلد کتاب

 

 

 

 

اگر به گرافیک و طراحی  علاقه دارید برای آموزش کامل و جامع طراحی جلد کتاب به لینک زیر مراجعه کنید

اقدامات لازم قبل از طراحی جلد

فرقی نمی کند خودتان منتشر کننده باشید یا این که کتاب خود را به یک انتشاراتی دیگر تحویل دهید باید اطلاعاتی درباره این که مخاطبین هدفتان چه می خواهند داشته باشید تا بتوانید صوت و تصمیم های تجاری مبتنی بر داده بگیرید.
پیش از این که طراحی جلد را آغاز کنید ، بهتر است 20 الی 50 کتاب در ژانر مربوطه را بررسی کنید ،هر جلدی را در یک بخش طبقه بندی کنید.
درباره جلد جلویی،جلد پشتی، ستون،عکس ، فونت ها؛عطف و دیگر عناصر هر جلد یادداشت برداری کنید.
یادداشتی سریعی بر روی هر جلد داشته باشید. این که چه چیزی باعث شده است که تمایل داشته باشید آن را بخوانید ؟
به دنبال موضوعاتی بروید که تحقیقات جالب و جذاب شما به اشتراک گذاشته شود.به محضی که یادداشت ها و ویرایش ها و تحقیقتان به اتمام رسید ، می توانید آغاز به کار طراحی جلد کتاب کنید.

طراحی و طرح بندی جلد

طراحی جلد کتاب شامل متون و تصاویر است. برای این که طرح درستی داشته باشید ، شما باید در مورد تنها پیامی که می خواهید روی جلدتان باشد و ارتباط برقرار کند خیلی فکر کنید. آن پیام یا ایده ای که تمایل دارید انتقال دهید چیست ؟ هر پیامی که تصمیم به انتخاب آن دارید، اطمینان حاصل کنید که از رنگ و تصویر و نوع فونت و متن شما پشیتیبانی می کند.

ساختار جلد کتاب

به محض این که پیام خود را انتخاب کردید، به این فکر کنید که چگونه می توان به بهترین نحو آن را انتقال داد.اگر می خواهید که یک تناژ رومانس را تنظیم کنید احتمالا بهتر است که طراحی المنت اصلی شما یک تصویر با معنای دوگانه باشد. اگر تصمیم دارید که معمایی یا رازآلود باشد ،بهتر است که تایتل بر همه چیز تسلط داشته باشد و یک تصویر سایه دار و مبهم آن را پوشش دهد ( البته دقت داشته باشید که خیلی هم سایه دار نباشد)

اگر تمایل دارید بر روی برند خود کار کنید و واقعا می خواهید بدانند که این کتاب متعلق به شماست به همین خاطر توصیه می کنیم که نام خود را بسیار بزرگ بنویسید.

عناصر اصلی آناتومی ساختار کتاب

در این مقاله قصد داریم  علاوه بر آناتومی ساختار کتاب  شما را با عناصر اصلی در طراحی برای جلد کتاب آشنا سازیم.

جلد جلویی کتاب

جلد جلویی، اولین بخش فیزیکی یک کتاب است و تنها یک هدف دارد : بتواند کتاب را به مخطبینی که به آن ژانر علاقه دارند ، بفروشد .
عناصر ضروری برای جلد جلویی شامل : عنوان و نام نویسنده است.
عناصر انتخابی نیز شامل : زیر نویس(اگر که داشته باشید) و عکس ها ،تصاویر پس زمینه یا گرافیک می باشد

جلد جلویی کتاب

تنظیم عکس

در میان تمام قسمت های مختلف آناتومی ساختار کتاب ، تنظیم عکس تقریبا مهم ترین عنصر به حساب می اید. انتخاب یک عکس،گرافیک ،تصویر (یا ایجاد یک بیانیه با رنگی ساده ) که باعث جذب مخاطب هدف شما می شود
لازم است که به هنگام طراحی تصاویر و انتخاب آن ها ، چیزی را به کار بگیرید که با آن چه که درون کتاب است ارتباط داشته باشد.از عناصر دیداری برای ایجاد حال و هوا، پیشبینی و انتظاراتی که کتاب برآورده می کند استفاده کنید.
به خاطر داشته باشید که این نقطه ؛جایی نیست که بتوانید در آن خرابکاری کنید.عناصر دیداری جلد کتابتان اولین چیزی است که مخاطب و خوانندگان احتمالی شما خواهند دید و به خاطر خواهند سپرد. مطمئن شوید که ظاهری حرفه ای دارد.

طراحی جلدهای دراماتیک که از عکس های سیاه و سفید استفاده می کنند، فونت برجسته دارند و سایه های غلیظی بر آن هاست نشان گر معمایی بودن و راز آلودن بودن ژانر کتاب هستند.

تایپوگرافی

فونتی که انتخاب می کنید، بیش از معنای خود واژه ها با مخاطب ارتباط برقرار می کند به همین علت فونت خود را بر اساس محتوا و تناژ رنگی مورد نظرتان انتخاب کنید.
به هنگام انتخاب فونت متن، بیش از حد هم خلاق نباشید که تایتل و دیگر اطلاعات شما به سختی خوانده شوند .آن فونتی را انتخاب کنید که حال و هوای نوشته تان را برساند.به عنوان مثال برای متون رمانس، از فونت های سیال ، از فونت های شوخ و شنگ برای متون طنز و برای رساندن احساس درام یا ماجراجویی از فونت های برجسته و قوی استفاده کنید.

تایپوگرافی

انتخاب تیتر مناسب

در آناتومی ساختار کتاب  تایتل شما اولین چیزی است که افراد می خوانند(شاید حتی تنها چیزی باشد که می خوانند).آیا از لحاظ دیداری با محتوای کتاب مرتبط است؟
هدف شما این است که از عناصر دیداری و طراحی به نحوی استفاده کنید که به خواننده های احتمالی نشان دهید که کتاب درباره چیست و احساسی را در آن ها ایجاد کنید که خواندن کتاب چه احساسی در آن ها ایجاد خواهد کرد.

انتخاب عنوان مناسب

جلد کتاب ” دختری در قطار” که می بینید ، بلافاصله احساس معمایی بودن را به شما می دهد و احساس هیجان شما را برانگیخته می کند که قرار است کتابی در ژانر تریلر مطالعه کنید.
تار بودن فونت آن می توانند نشان دهنده حرکت قطار باشد یا این که می تواند چیزی مبهم تر باشد که درباره خود دختر و قصه ی زندگی اش باشد.
در نظر بگیرید که چگونه می توان از تایپوگرافی،رنگ وگرافیک استفاده کرد تا چنین احساس ارتباطی را ازطریق جلد کتاب خود ایجاد کنید.

 زیرنویس جلد کتاب

سعی کنید فقط زمانی از زیر نویس استفاده کنید که مشخص شدن موضوع کتاب ضروری است .در حالت ایده آل،زیرنویس تایتل را تعریف کرده و جزئیات توضیحی بیشتری به آن اضافه می کند.
اگر منطقی باشد و خصوصا در صورتی که می خواهید کتاب خود را به صورت اینترنتی انتشار دهید ،این زیر نویس ها می تواند شامل هرگونه کلیدواژه قابل جستجویی باشد که در تایتل شما نیست.

جلد پشت کتاب

یکی از بخش های مهم  آناتومی ساختار کتاب  جلد پشت کتاب است که مخاطب را جلب می کند. اگر طراحی جلد جلویی شما به اندازه کافی خوب باشد ، آن گاه ممکن است خواننده و خریدار تمایل داشته باشد که نگاهی به جلد پشتی آن نیز بیاندازد.
حالا زمان آن است که جلد پشتی به قدری خوب باشد که خریدار دیگر کاملا مطمئن شود که باید این کتاب را خریداری کند.
مهم ترین بخش جلد پشتی کتاب این است که توضیح مختصری راجع به کتاب بدهد و جزییات آن به قدری درست باشد که خریدار نتواند به خرید آن کتاب “نه” بگوید.
کاغذ پشت جلد نیز باید شامل عنوان و هم چنین بیوگرافی نویسنده و میزان تحصیلات آکادمیک وی باشد(این اطلاعات معمولا در جلد کاغذی کتاب که به دور جلد اصلی گذاشته می شود ،درج می گردد)خواننده علاقه دارند که اطلاعات بیشتری راجع به نویسنده داشته باشند و جزئیاتی راجع به این که چه کسی این کتاب را نوشته است می تواند به خریداری شدن آن کتاب کمک کند.
جلد پشتی هم چنین باید فضایی را به نام انتشارات و شماره انتشار و بارکد آن اختصاص دهد.تمام کتاب ها باید شامل چنین شناسه هایی باشند.
در نهایت ، جلد پشتی باید حاوی یادداشت هایی درباره کتاب باشد و اگر چنین چیزی در اختیار ندارید پس باید لوگوی انتشاراتی در آن درج شود.

طراحی جلد پشت کتاب

توضیحات یا پانل رونوشت

در این قسمت باید خلاصه ی مختصری از بخش های مختلف کتاب نوشته شود و سرتیتر ها نیز ذکر شوند.درست مثل تیزر یک فیلم که کلیتی از فیلم را نمایش خواهد داد.
در این قسمت باید به خواننده خود نشان دهید که قرار است در این کتاب چه چیزی را مطالعه کنند و چه انتظاری داشته باشند.در واقع این نوع تبلیغات برای کتاب به حساب می آید.البته باید این گونه عنوان کرد که این قسمت شامل نظرات شخصی شما درباره انگیزه ی نوشتن این کتاب نخواهد بود.

نظرات و یادداشت هایی درباره کتاب

نظرات و یادداشت هایی که درباره کتاب نوشته می شود می تواند خواننده را متقاعد به خرید آن کند و هم چنین موجب افزایش اعتبار و ارزش کتاب می گردد.درست مانند این است که سلبریتی های مشهور جهت بالا بردن اعتبار یک کالا، آن را در تلویزیون تبلیغ می کنند.

بیوگرافی نویسنده

این قسمت باید کوتاه باشد (در حد سه جمله)
اگر کتاب شما داستانی است ،شرح کوتاهی از بیوگرافی خود بنویسید و بزرگترین دستاورد اخیر خود را توضیح دهید.
اگر کتاب شما غیرداستانی است ،مدارک علمی خود را به همراه توضیحاتی درباره خود و کارهای اخیرتان ذکر کنید.
از بیوگرافی خود به عنوان بازاریابی کتاب استفاده کنید و به این ترتیب با خوانندگان خود ارتباط موثری برقرار کنید.

بیوگرافی در طراحی جلد

ستون

کتاب هایی که بیش از 120 صفحه دارند هم چنین به ستون متن نیز احتیاج دارند که تایتل اصلی و نام خانوادگی نویسنده را به عنوان بخشی از طراحی جلد نشان دهند.
کاری کنید که خواندن آن آسان شود و مطمئن شوید که از یک طرف هم بشود آن را خواند

نوع جلد

یکی از عناصر بسیار مهم در آناتومی ساختار کتاب نوع جلد کتاب است در ادامه به بررسی نوع جلد کتاب می پردازیم
تمام کتاب ها یا جلد محکم دارند یا این که جلد نازک و سبکی دارند.
کتاب های با جلد محکم برخی مواقع با جلد کاغذی مشکل پیدا می کنند.
کتاب های با جلد کاغذی معمولا با یک کاغذ سنگین چاپ شده پوشانده می شوند.تمام انواع جلدهای کتاب کار مشابهی را انجام می دهند :

• هویت کتاب ها
• به عنوان یک نوع آگهی عمل می کنند
• نوعی حس و حال برای خریداران احتمالی کتاب ایجاد می کنند.

نوع جلد

قالب ها

هر انتشاراتی نوع خاصی از قالب جلدی را بر اساس تعداد صفحات ،رنگ کاغذ و سایز تریمی که پلتفرم به آن نیاز دارد ،ایجاد می کنند.
قالب فضایی را برای بارکد،تورفتگی اطراف لبه ها و غیره فراهم م یکند تا بتوانید با خیال راحت فضایی را جهت طراحی در اختیار داشته باشید.این قالب ها برای برنامه های گرافیکی طراحی مانند InDesign و فوتوشاپ استفاده می شوند.

16 فروردین 1402

دیدگاه های این مقاله