همانطور که پیش از این گفتیم، قانون اول تجارت الکترونیک این است که چنانچه کاربر نتواند محصول را بیابد، خریدی نیز انجام نخواهد شد. بنابراین، یافتن صفحه توضیح محصول با کیفیت بالا، اولین گام برای فروش محصولات و پایین ترین بخش در قیف خرید است. با اینکه بسیاری از سایت ها ارائه اطلاعات و همچنین نویگیشن را تا حد زیادی بهبود بخشیده اند، اما هنوز صفحات مربوط به توضیحات محصول در آن ها ناکارآمد و نگران کننده است. بنابراین در طراحی سایت فروشگاه اینترنتی خود، می بایست به این نکته توجه اساسی شود.
آنچه صفحه محصول می بایست به آن بپردازد، می بایست بیش از ارائه یک تصویر، توضیحات مختصر و کوتاه در مورد محصول و لینک اضافه کردن آن به سبد خرید باشد. شما قصد فروش محصولات خود را دارید، بنابراین می بایست کاربر را متقاعد کرده و به او این اطمینان را بدهید که آنچه پیش رویش است، کاملا مطابق با نیاز او می باشد.
هنگامی که کاربران تصمیم به خرید از یک فروشگاه اینترنتی را می گیرند، امکان مشاهده محصولات از نزدیک، بررسی آنها و مشورت با فروشنده را نخواهند داشت. بنابراین، اطلاعات مربوط به محصول باید به اندازه کافی قوی بوده تا بتواند نیازهای مشتری را پوشش دهد. عدم پاسخ دهی به سوالات خریداران می تواند مشتری را از خرید محصول منصرف کرده و یا حتی او را از مراجعه دوباره به سایت دلسرد کند. هنگامی که خریدار امکان دریافت اطلاعات مورد نیاز خود را نداشته باشد، بنابراین سایر فروشگاه های اینترنتی را به دنبال محصول مشابه با توضیحات جامع تر جستجو می کند.
ضعیف بودن صفحه توضیحات مربوط به محصول، دو نتیجه عمده دارد که هر دو آنها ارتباط بین کاربر با سایت را از بین می برد:
- کاربر امکان تشخیص تناسب محصول با نیاز خود را نداشته بنابراین از خرید صرف نظر می کند.
- کاربر به هر صورت خرید را انجام داده و سپس متوجه می شود که کالا مورد نیاز اون نمی باشد.
بدیهی است که مشتری ناراضی، گام به گام احتمال حرکت رو به عقب و کاهش سود فروشگاه شما را افزایش می دهد.
در این مقاله، سه نیاز اصلی مربوط به صفحه محصولات را برای شما بیان می کنیم.
پاسخ به سوالات
در تحقیقات انجام شده بسیاری از کاربران مدعی شده اند که امکان بدست آوردن اطلاعات کافی برای خرید محصول متناسب با نیازهای خود را ندارند. بدیهی است که پیش بینی تک تک سوالات خریداران درباره یک محصول و پاسخ به آنها در بخش توضیحات امکان پذیر نیست، اما عدم توجه به نیازهای اصلی خریداران و ارائه توضیحاتی جامع و کامل، اعتماد کاربر را از بین می برد. بنابراین یافتن سوالاتی که در بین بیشتر خریداران مشترک بوده و پاسخ به آنها در بخش توضیحات، یک روش کاربردی برای افزایش کیفیت توضیحات مربوط به محصول است.
مشتریان اغلب میخواهند اطلاعاتی در مورد این مواد به دست آورند:
مدهای رایج لیاس ها، ابعاد مبلمان، سایز اسباب بازی، نحوه نگهداری صحیح محصولات خوراکی، متراژ اتاق های یک هتل و سایر موارد مشابه. با اینجال، بسیاری از سایت ها روی اطلاعات غیرقابل استفاده یا غلط تمرکز می کنند. مشتری نیازمند آن است که از تناسب محصول مورد نظر با نیاز خود اطمینان حاصل کند.
اصل مطلب را بیان کنید
توضیحات مربوط می بایست کامل بوده اما از به کاربردن کلمات زائد و جملات بلند خودداری شود. کاربران به دنبال متون بلند و سنگین تبلیغاتی نیستند، بلکه توضیحاتی کوتاه در مورد نحوه استفاده از محصول و اطلاعات اولیه را ترجیح می دهند.
کاربران اغلب مطالعه توضیحات بصورت آنلاین را سریع و روزنامه وار انجام می دهند؛ ابتدای متن و هر خط عموما با دقت بیشتری نسبت به باقی خوانده می شود. بنابراین از ارائه توضیحات غیر مفید در سطرهای اول خودداری کرده و تا حد امکان سعی کنید جملات را جذاب شروع کنید. حتی جمله اول نیز اگر پاسخ دهنده سوالات مشتری درباره محصول نباشد نیز می تواند منجر به ناامیدی وی و رها کردن ادامه مطالعه مطلب شود.
بطور معمول، استفاده تصاویر یک محصول، روشی بسیار مناسب برای ارائه مشخصات یک کالا در بسیاری از دسته بندی ها می باشد، خصوصا هنگامی که در طراحی سایت فروشگاهی خود، امکان مشاهده تصاویر در اندازه بزرگتر را برای کاربران فراهم می کنید. تعداد زیادی از سایت ها هنوز هم دسترسی کاربران به سایز بزرگتر تصاویر مورد استفاده را محدود کرده در حالیکه اطلاعات جزئی و دقیقی را درمورد محصول ارائه داده اند. در تحقیقات انجام شده سال 2005 پیرامون 10 اشتباه رایج در طراحی وب سایت ، اندازه نامناسب تصاویر ارائه شده از محصول، نیز عنوان شده بود.
استفاده از روش مقایسه محصولات مشابه
مقایسه پیشنهادات مختلف مشابه در مورد یک محصول، همواره برای کاربران سخت اما مهم بوده است. بدون مقایسه ویژگی های یک کالا، نمی توان به انتخابی ما بین آنها دست زد. حال شما می توانید با بهره گیری از این نیاز کاربران، راه را برای آنها ساده تر کرده و کیفیت وبسایت خود را با مقایسه محصولات مشابه برای کاربران افزایش دهید. از طرفی، می توان با کاهش تعداد محصولات مشابه از برندهای مختلف در فروشگاه اینترنتی خود، نیاز کاربر به مقایسه محصولات را کم تر کرده و متعاقبا فروش خود را افزایش دهید.
برخی از سایت ها، ابزاری را پیشنهاد می دهند که کاربر می تواند از طریق آن به مشاهده محصول مشابه و مقایسه آنها اقدام کند. با اینحال هنوز هم شاهد آن هستیم که مفیدترین روشی که کاربران از آن برای مقایسه بین محصولات استفاده می کنند، ارائه اطلاعات مقایسه ای بین محصولات مشابه می باشد. هنگامی که یک محصول را کامل و با جزئیات دقیق معرفی کرده و در مورد دیگری بطور پراکنده اطلاعاتی را عنوان می کنید، مشتری را به چالش کشیده و امکان تصمیم برای انتخاب محصول متناسب با نیازهایش را از او سلب می کنید.
در نهایت باید گفت که مشتریان به توضیحاتی پیرامون محصولات اعتماد می کنند که منجر به تصمیم گیری صحیح و منتقی برای خرید یک محصول می شود. توضیحاتی روشن، جزئی، نامتناقض و دقیق درباره کالا، تاثیر بیشتری برروی مخاطب دارد. توضیحات مربوط به محصول می تواند به آسانی منجر خرید محصول شده یا از آن ممانعت کند. بنابراین سرمایه گذاری در این بخش از محتوای سایت شما می تواند تاثیرات بسیار قدرتمندی در افزایش سودرسانی از محصولات داشته باشد.