09301921680
طراحی سایت از ایده پردازی تا بازاریابی اینترنتی | نمونه کارها | قیمت طراحی سایت

5 نکته برای خلق هدر جذاب وب سایت

یک هدر جذاب برای وب سایت اغلب اولین چیزی است که کاربر مشاهده می کند.

یک هدر جذاب برای وب سایت اغلب اولین چیزی است که کاربر مشاهده می کند. این آیتم می تواند تجربه کاربری را بهبود بخشیده و یا از بین ببرد؛ کیفیت برند شما را افزایش داده و تاثیرات دیگری بیشمار دیگری داشته باشد.

برای کمک به حفظ کاربران و ارتباط برقرار کردن آنها با طراح شما، نیاز به داشتن یک هدر جذاب و زیبا دارید که نه تنها در صفحه اصلی، بلکه در تمامی صفحات داخلی وب سایت شما قابل رویت باشد (به خاطر داشته باشید، بسیاری از کاربران، ابتدا وارد صفحه اصلی وب سایت شما نشده و از طریق موتورهای جستجو به صفحات داخلی ورود می کنند). در اینجا نحوه انجام این کار را برای شما شرح می دهیم.

  1. استفاده از یک تصویر خیره کننده

یک تصویر فوق العاده همیشه می تواند اولین تاثیر را داشته باشد. فارغ از اینکه تصویر شما بصورت یک عکس، ویدئو، انیمیشن یا سایر المان های هنری مانند طراحی گرافیکی باشد، می بایست به گونه ای انتخاب شده باشد که کاربران از دیدن آن لذت برده و با فضای وب سایت ارتباط برقرار کنند. تصویر هدر، چیزی بیشتر از یک تصویر زیبا است. این تصویر، دروازه ای به سمت تمامی محتوای داخل صفحه می باشد. یک تصویر به تنهایی یک نقطه شروع بده اما می بایست با المان های دیگر همخوانی داشته تا ارزش و اعتبار محتوایتان را بالاتر ببرد. المان های دیگری که ممکن است در هدر به نمایش گذاشته شوند شامل:

  • متن هدر
  • لوگو یا نشانه برند
  • دکمه CTA (Call to action)
  • عناصر نويگیشن
  • باکس جستجو

تصاویری را انتخاب کنید که واضح بوده و رزولوشین بالایی داشته باشد؛ بعلاوه تصویر شما می بایست کنتراست زیادی برای سایر عناصر موجود در هدر مانند متن یا دکمه ها فراهم آورد. کاربران اغلب تمایل به دیدن چهره ها دارند، بنابراین این دقت کنید که در صورت امکان از تصاویر افراد در هنگام استفاده از محصولات یا خدمات خود استفاده کنید.

  1. عناصر نویگیشن را در تصویر ترکیب کنید

هدر و نویگیشن عناصر جداگانه ای نیستند؛ این دو آیتم اغلب مفاهیم دیداری یکسان و مشابهی دارند. خواه شما یک نویگیشن منو کامل را انتخاب کنید یا ترجیحتان استفاده از آیکون های کوچک باشد، عناصر نویگیشن بخشی از برنامه شما برای طراحی هدر باشند. هنگامی که مشغول طراحی سایت شرکتی خود بوده و برای هدر و نویگیشن خود برنامه ریزی می کنید، باید دقت کنید که استفاده از الگوی نویگیشن استیکی، کاملا مناسب می باشد. با این کار، حتی اگر کاربران دورتر از هدر وب سایت اسکرول کرده باشند نیز همچنان به سرعت می توانند با استفاده از این الگو در طرح وب سایت شما جا به جا شوند.

وظیفه ای که عناصر نویگیشن در هدر شما انجام می دهند، از انتظار شما خارج خواهد بود. زیرا این عناصر اغلب بیش از چندین متن و یا آیکون اهمیت داشته و به ایجاد تمامیت و سلسله مراتبی در هدر کمک کرده و همچنین به کاربران راه برقراری ارتباط با طرح را نشان می دهند.

  1. ایجاد پیامی مجزا

تنها به کار بردن یک تصویر خوب و مناسب در هدر کافی نیست بلکه باید توجه کنید که پیام هدر شما چگونه به مخاطبان القا شده و آیا هدر توانایی رساندن آنچه در ذهن شما می گذرد را به کاربران دارد؟

  • آیا این هدر می تواند آنچه شما از محتوای درج شده در سایت انتظار دارید را برای کاربران بازگو کند؟
  • آیا تمامی عناصر موجود، پیامی منحصر به فرد را که درک آن ساده باشد به مخاطب می رساند؟
  • آیا این طرح به کاربران مسیر حرکت بعدی در وب سایت و یافتن مسیری که نیازمند آن هستند را نشان خواهد داد؟

اطمینان حاصل کنید که عناصر گوناگونی را استفاده کرده اید که ضمن ایجاد تاثیرات گوناگون در مخاطب، یک پیام واحد را به وی منتقل کند.

  1. از تایپوگرافی بزرگ استفاده کنید

تایپوگرافی بزرگ یک راه مناسب برای تاثیر بر مخاطب است. استفاده از این تکنیک منجر به جلب توجه مخاطب به هدر، پیش از شروع به خواندن سایر مطالب موجود در صفحه می شود. از آنجا که جایگاه قرارگیری تایپوگرافی متفاوت است، بنابراین سعی کنید از دو مکان عمده که برای قرار دادن تایپوگرافی در هدر بیشترین استفاده را دارد استفاده کنید.

  1. توجه به الگوهای خواندن

طبق با تحقیقات انجام شده توسط گروه نیلسن نورمن، خواندن وب سایت تحت تاثیر سه الگوی گوناگون و اصلی حرکت چشم انجام می شود. تمامی این الگوهای خوانش بستگی به متنی دارد که مخاطب در هنگام خواندن آن را مقابل خود داشته و به عبارت ساده تر، دسته از عوامل دیداری که منجر به حرکت چشم ها می شوند در این مسیر دخیل هستند. مطالعات انجام شده در مورد نحوه خواندن مخاطبان از اهمیت بالای برخوردار هستند زیرا به شما در قرار دادن عناصر نوشتاری گوناگون در طراحی وب سایت، طراحی پوستر و یا سایر طرح هایی که نوشتار در آنها تاثیر زیادی دارد کمک خواهد کرد.

  • الگوی F: خوانندگان ابتدا با یک حرکت افقی چشم بخش های بالایی صفحه را خوانده و سپس با ایجاد یک فاصله کوتاه و حرکت افقی چشم بخش های پایین تر مطلب را می خوانند و در نهایت به سمت چپ محتوا رجوع کرده که به صورت عمودی انجام می شد.
  • الگوی گوتنبرگ: این الگو عمدتا برای صفحاتی که از چپ به راست نوشته می شوند (زبان هایی غیر از فارسی) دیده می شود. در این الگو، چهار ناحیه فعال خواندن وجود دارد که با دو توقف افقی در بالا صفحه از چپ به راست شروع شده و سپس از بخش بالایی سمت راست به بخش پایینی سمت چپ ادامه می یابد (مانند حرف z).

دقت کنید عناصر مختلف، علی الخصوص عناصر کلیدی را با توجه به الگوی خوانش متن خود در مکان های مناسبی که خواننده آن را می بیند قرار دهید تا بیشترین ارتباط را با مخاطب خود گرفته و بالاترین تاثیر را در وی ایجاد کنید.

نتیجه گیری

با اینکه خلق هدر صفحه اصلی در هنگام طراحی سایت تهران مطلب مهمی است که غالبا در صدر فرآیند و پروژه های طراحی لحاظ می شود، اما به طراحی هدر برای سایر صفحات داخلی در عمده مواقع توجه کمی اعمال می شود. محتوای درون صفحات داخلی، همانند صفحه اصلی سایت از اهمیت خاصی برخوردار می باشد زیرا بسیاری از کاربران، وب سایت شما را از طریق جستجو یافته و کمتر کسی URL سایت را به طور مجزا وارد کرده و مستقیما وارد صفحه اصلی می شود. بنابراین، لازم است که اهتمام خود را بر ساخت یک هدر مناسب معطوف کرده و به همراه آن سایر عناصر موجود را نیز به گونه در یک هارمونی ویژه نگاه دارید تا جذابیت بصری موجود در هدر منجر به جلب توجه کاربران بشود.

28 آذر 1399

دیدگاه های این مقاله

هفده − 9 =