09301921680
طراحی سایت از ایده پردازی تا بازاریابی اینترنتی | نمونه کارها | قیمت طراحی سایت

نکاتی مناسب برای انتخاب طرح رنگ وب سایت

انتخاب ترکیب رنگی مناسب برای وب سایت می تواند بسیار چالش برانگیز باشد

انتخاب ترکیب رنگی مناسب برای وب سایت می تواند بسیار چالش برانگیز باشد، علی الخصوص هنگامی که متناسب با نیاز مشتری خود، سعی در انتخاب رنگ هایی متناسب با موضوع وب سایت را دارید. در این مقاله، نکاتی را برای انتخاب طرح رنگی مناسب و ایجاد ترکیب رنگی مناسب در وب سایت را برای شما بیان می کنیم.

اگر شناخت کافی به رنگ ها دارید، در هنگام طراحی وب سایت خود نگرانی نداشته و تنها نیاز به نکات مناسب و صحیح برای انجام این کار و انتخاب رنگ های مناسب برای وب سایت خود دارید. پیش از اینکه خود را درگیر رنگها کنید، می بایست نکاتی را برای انتخاب ترکیب رنگ مناسب طراحی مد نظر قرار دهید.

اهمیت انتخاب یک طرح رنگی

انتخاب یک طرح رنگی برای یک وب سایت و یا هر نوع طراحی دیگر، از جمله طراحی پوستر ، لوگو، جلد کتاب و غیره نباید به صورت تصادفی انجام شود. شما لازم است حتما توجه زیادی به یافتن رنگ صحیحی که متناسب با کسب و کار شرکت و یا فرد پیشنهاد دهنده طراحی است، فرهنگ، نوع برند و ایده و اهداف صنعت مورد نظر، داشته باشید. دقت کنید، هر کاری که انجام دهید می بایست در نهایت نتیجه ای زیبا داشته که کاربران وب سایت را جذب کرده و به ادامه فعالیت و جستجوی آن منجر شود؛ برای مثال در هنگام طراحی وب سایت فروشگاهی، باید رنگ هایی که متناسب با محصول و یا محصولات ارائه دهنده بوده را در سایت گنجاند. از طرفی، دقت به طرح رنگ مربوط به دکمه های مربوط به سبد خرید و یا لینک ثبت نام نیز در جذب مشتریان و سهولت مسیریابی آنها در سایت ضروری است.

روانشناسی رنگ ها

روانشناسی رنگ ها، تئوری بیان کننده تاثیر رنگ ها بر احساسات افراد است که به منزله موتور محرک یا بازدارنده آنها برای فعالیت عمل می کند.

بنابراین مطالعات انجام شده، تصمیم افراد مبنی بر واکنش نسبت به یک محصول، در 90 ثانیه ابتدایی برخورد با آن صورت می گیرد؛ و 90% این قضاوت ها، تنها براساس رنگ های مشاهده شده به انجام می رسد.

آیا تا به حال توجه کرده اید چرا عمده رنگ استفاده شده برای نوشتن جملات و کلمات مربوط به حراج یک محصول با رنگ قرمز نوشته می شوند؟ زیرا رنگ قرمز یکی از معدود رنگ هایی است که در نگاه اول، توجه افراد را جلب کرده و در اصطلاح به آن رنگ هشدار گفته می شود.

علاوه بر این، تا به حال به این نکته توجه کرده اید که سازمانهای محیط زیستی و کسب و کارهای مربوط به املاک و مستغلات از رنگ سبز در جزئیات مربوط به برند خود استفاده می کنند؟ دلیل این امر این است که رنگ سبز نشان دهنده رشد، ثروت، صلح و سلامتی است.

بنابراین، دانستن روانشناسی رنگ ها نقش مهمی را در موفقیت طراحی وب سایت شما برعهده دارد. بنابراین، یادگیری نحوه استفاده از آن در هنگام پیاده سازی طرح رنگی وب سایت، ضروری است.

نکاتی برای انتخاب بهترین طرح رنگی

هنگام انتخاب ترکیب رنگی مناسب برای طراحی سایت، نکاتی زیادی را می بایست به خاطر داشته باشید. یکی از این نکات این است که دقت کنید، رنگی که انتخاب می کنید می بایست مدت زمان زیادی به عنوان طرح وب سایت طراحی شده توسط شما ماندگار بوده و نیازمند تغییرات مداوم در آن احساس نشود.

در هنگام انتخاب رنگ، به افراد مبتلا به کور رنگی نیز توجه کنید

عمده طراحان وب سایت در هنگام انتخاب رنگ، افرادی که توانایی دیدن تمامی رنگ ها را نداشته و به بیماری کور رنگی مبتلا هستند را فراموش می کنند. خوب است در هنگام انتخاب رنگ این افراد را نیز مد نظر قرار داده و نتایج و تاثیرات بلند مدت آن را در کسب و کار خود (خصوصا هنگامی که قصد گسترش تجارت خود به سطح جهانی را دارید)، بهره مند شوید.

بسیاری از شبکه های اجتماعی موفق در جهان از رنگ آبی به عنوان پایه طرح و ترکیب رنگ خود استفاده کرده که دلیل آن، سهولت دیده شدن این رنگ توسط چشم افراد است. بنابراین، موفقیت این سایت ها نسبت به سایرین نیز به مراتب افزایش خواهد یافت. اما دقت داشته باشید، رعایت این نکته نباید از جذابیت کار شما بکاهد. همیشه خلاقیت را در کار خود حفظ کنید تا نتیجه کار شما برای همگان متناسب باشد.

از دیدگاه مخاطبان خود به مساله بنگرید

تنها به این دلیل که یک سایت پر طرفدار و موفق از ترکیب رنگی خاص و زیبایی استفاده کرده است، مجوز شما برای استفاده از آن رنگ برای محصولات مشابه تان فراهم نمی آید. دقت به مخاطبانتان و شرایط مختلف فرهنگی و نیاز آنها از اهمیت خاصی برخوردار است.

اگر هدف وب سایت شما مخاطبان بین المللی هستند، باید سعی در انتخاب رنگی داشته باشید که در برگیرنده فرهنگ ها و موارد اخلاقی گوناگون باشد. برای مثال در کشورهای غربی، رنگ مشکی نشان دهنده تجمل بوده و یک رنگ فاخر به حساب می آید. در فرهنگ هندف همین رنگ نشان دهنده روحیات شیطانی، منفی نگری و عدم انرژی است.

رنگی را انتخاب کنید که برند شما را انعکاس دهد

در نهایت باید گفت که هدف اصلی طراحی یک وب سایت باید انتقال پیام برند و یا تجارت شما به بازدید کنندگان باشد. بنابراین، رنگ های خود را به نحوی انتخاب کنید که دسترسی به این هدف را با استفاده از ترکیب رنگ مربوط به برند شما بر اساس روانشناسی رنگ ها، محقق کند. بدیهی است، انجام این مهم تنها با افزایش دانش طراحان وب سایت و مطالعات گوناگون و کسب تجربه در سالیان دراز به دست می آید؛ بنابراین، هرچه دانش و تجربه فردی که به عنوان طراح سایت از وی استفاده می کنید (و یا شرکت های ارائه دهنده این خدمات) بیشتر باشد، قیمت طراحی سایت برای شما بیشتر تمام می شود. اما آنچه مهم است، هزینه انجام شده در این مسیر به هدر نرفته و در گام های بعدی کسب و کارتان سودآوری زیادی برای شما خواهد داشت.

29 آبان 1396

دیدگاه های این مقاله