09301921680
طراحی سایت از ایده پردازی تا بازاریابی اینترنتی | نمونه کارها | قیمت طراحی سایت

گردشگری الکترونیک، مفهوم و تکامل (قسمت اول)

با آغاز دهه ۸۰ ، فناوری اطلاعات و ارتباطات زمینه فعالیتهای گردشگری را بطور جهانی تغییر داد. دستاورد ها در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات نه تنها باعث ...

با آغاز دهه ۸۰ ، فناوری اطلاعات و ارتباطات زمینه فعالیتهای گردشگری را بطور جهانی تغییر داد. دستاورد ها در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات نه تنها  باعث تغییر شیوه ای انکارناپذیر شد، بلکه در حوزه استراتژی کسب و کار و بطور کل تمام ساختار صنعت گردشگری تغییر ایجاد کرد.

با آغاز سال ۲۰۰۰ میتوان در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات تاکید خاصی در خصوص توسعه یکسری ابزارآلات و خدمات که باعث تسهیل تعامل میان بازیگران بازار در سطحی جهانی میشود، مشاهده کرد. توسعه ماشین های جستجوگر ، ظرفیت جابجایی و سرعت شبکه تعداد گردشگران از تمام جهان را که از فناوری برای برنامه ریزی و مستندسازی سفرهایشان استفاده میکنند را تحت تاثیر قرار داد. بر اساس تارنمای internetworldstats.com در سال ۲۰۱۲ جمعیت جستجوگر در شبکه برابر ۲.۴ میلیارد بود. همچنین بر اساس گزارش تمایل به مسافرت جهانی ITB اینترنت امروزه نیز خود را در جایگاه اصلی برای خرید سفر (معادل ۵۴٪) قرار داده است. بسیار بالاتر از آژانس های مسافرتی که به میزان ۲۴٪ تنزل کرده اند. اکثریت جامعه پذیرای این واقعیت هستند که رشد اینترنت در مدیریت رفتار مشتری و مدیریت الگوهای بازاریابی امروزه و آینده نقش بسزایی دارد.

ICT نه تنها به مشتری امکان شناسایی، شخصی سازی و خرید محصولات گردشگری را ارایه میدهد بلکه حمایت برای جهانی شدن صنعت گردشگری و ارایه ابزاری کارآمد به دست عوامل گردشگری به منظور توسعه و پخش خدماتشان در سطح جهانی را نیز فراهم میکند.

در نتیجه یک حوزه عمده تحقیقی به وجود آمد که در آن محققان بیشتر و بیشتر برای درک و انتقال معانی فناوری های جدید،  بررسی تغییرات حال حاظر فناوری و پیش بینی کردن در خصوص توسعه های آینده صنعت گردشگری وICT   کنکاش کردند.

در گردشگری بخش در حال ظهوری از تجارت الکترونیک وجود دارد که به آن گردشگری الکترونیک اطلاق میگردد. گردشگری الکترونیک یکی از راههای ایجاد روابط تجاری میباشد. که از اینترنت برای ارایه محصولات مرتبط با گردشگری: پروازها، رزرو کردن هتل، اجاره اتومبیل و غیره استفاده میکند. در مورد برنامه های تجارت الکترونیک، این نوع از خدمات در گروه دسته های کسب و کار به مصرف کننده (B2C) تقسیم بندی میشود که در آن مشتری نهایی در طرف دیگر معامله قرار دارد. برای شکل گیری تحقیقات در حوزه گردشگری الکترونیک دو موضوع مشخص شده است: پیشرفت فناوری و تاثیر روی بازار گردشگری.

در قسمت دوم این مقاله در ارتباط با پیشرفت فناوری، و در مقاله سوم در مورد تاثیر بر روی بازار گردشگری صحبت خواهیم کرد.

مقالاتی که شاید دوست داشته باشید:

4 اسفند 1395

دیدگاه های این مقاله

12 − 8 =