09301921680
طراحی سایت از ایده پردازی تا بازاریابی اینترنتی | نمونه کارها | قیمت طراحی سایت

3 قانون طراحی که می بایست از آن عبور کنید

قوانین متعددی در طراحی سایت وجود دارد که ملکه ذهن تمامی طراحان وب سایت شده است.

قوانین متعددی در طراحی سایت وجود دارد که ملکه ذهن تمامی طراحان وب سایت شده است؛ تمامی نکات پیشنهادی طراحان ارشد وب سایت، تئوری های طراحی و یا دروسی که در کلاسهای مختلف فراگرفته می شوند، در این دسته جای می گیرند. اما شاید شما بتوانید برخی از این قوانین را شکسته و خلاقیت در طراحی را جایگزین آن کنید.

گرایش ها و مفاهیم طراحی در طول زمان تغییرات بسیاری داشته است؛ پیشرفت های تکنولوژیکال در ایجاد این تغییرات نقش مهمی بر عهده داشته اند. طراحی یک فرآیند رو به پیشرفت بوده و آنچه امروز انجام می شود، در آینده با تغییراتی رو به رو خواهد بود. با این تفاسیر، در این مقاله به بیان سه قانون مهمی میپردازیم که شما به عنوان یک فرد که طراحی وب سایت را بر عهده دارد، می توانید از آنها عبور کرده و خلاقیت را به کار خود وارد کنید.

  1. استفاده از تایپوگرافی های رایج و محدود

در گذشته تمامی طراحان وب سایت اعتقاد داشتند که تنها می بایست از تایپوگرافی رایجی که به صورت آنلاین وجود داشت استفاده کنند. اما امروزه این نکته دیگر حایز اهمیت نیست. این قانون را بشکنید.

آنچه باید گفت این است که ترکیبی از فونت های قابل خواندن و معمول به صورت نرمال بهترین روش است. کلید یافتن بهترین نوع فونت این است که از استایلی استفاده کنید که به بهترین نحو برای خواننده قابل استفاده باشد و تجربه کاربری را تا حد زیادی بهبود بخشد. بنابراین بهترین کار پیشروی به عنوان یک طراح خلاق، زیر پا گذاشتن قوانین دست و پاگیر و رسیدن به بالاترین کیفیت است. در ادامه چند نکته برای انتخاب بهترین فونت و خوانا بودن آن برای کاربران را بیان می کنیم.

  • فونتی را انتخاب کنید که یکدست و یکنواخت بوده و از فواصل معینی برای زیبایی سازی و خوانا بودن برخوردار باشد. فونت های خیلی سبک و با قطر نوشتاری کم، خوانش را سخت خواهد کرد.
  • فونت های خیلی بلند و یا بسیار سبک و با وضوح پایین، برای خواندن آزار دهنده خواهد بود.
  • از فواصل استاندارد بین خطوط استفاده کنید. بنابراین نیاز به استفاده از فونت هایی دارید که آزادی عمل برای استفاده از این فواصل را به شما بدهند.
  1. از بک گراندهای پر رنگ اجتناب کنید

در گذشته به نظر می رسید استفاده از بک گراندهایی مملو از رنگ تنها انتخاب موجود و پذیرفته شده برای طراحی سایت تهران هستند، اما در حال حاضر این عقیده و نوع طراحی با سایر روش ها جایگزین شده است.

استفاده از رنگ های روشن برای بک گراند یک سایت بهترین انتخاب است. رنگ می تواند تاثیر اولیه بسیار مهمی بر روی کاربران داشته باشد، آهنگ طرح را بیان کرده و راهی جذاب و سرگرم کننده برای شکستن قوانین قدیمی و الگوهای منسوخ شده طراحی سایت باشد.

دومین مرحله از این قوانین که نیاز به حذف شدن دارد، محدود کردن تعداد رنگ ها در پالت رنگی استفاده شده است. با اینکه این ایده مناسبی برای ایجاد تمایز در نقاط مختلف سایت است، اما می توانید با محدود کردن این رنگ ها، طرح دلخواه خود را به صورت منحصر به فردی ایجاد کنید.

هنگامی که از یک پالت رنگی ساده استفاده می کنید، به این معنی است که رنگ های روشن تر و کمتری را در کار خود استفاده خواهید کرد. با این روش، بعد از تغییرات احتمالی ایجاد شده در هرکدام از المان های برند خود مانند لوگو یا محصولات، نیازی به طراحی مجدد تمامی طرح خود برای رسیدن به متناسب ترین و سازگارترین ساختار را نخواهید داشت، بلکه می توانید با اضافه کردن چندین رنگ محدود پروژه خود را با تغییرات ایجاد شده همگام سازی کنید.

  • یک تصویر رنگی برای الگوی خود انتخاب کنید.
  • هدر خود را با استفاده از رنگ های روشن طراحی کنید.
  • از رنگ های روشن برای دکمه ها و یا المان هایی مانند Call to action استفاده کنید (نیازی نیست تمام این بخش ها رنگ های قرمز و یا زرد داشته باشند).
  1. ایجاد تقارن و تعادل در طرح

در گذشته، بسیاری از خبرگان صنعت طراحی سایت اعتقاد داشتند نباید در طرح خود تقارن و تعادل را در همه بخش ها رعایت کرده تا هارمونی و یکنواختی در طرحتان ایجاد شود. با نگاه به گذشته و مقایسه آن با امروزه علی الخصوص طراحی سایت فروشگاه اینترنتی که در دنیای تکنولوژیک جدید بسیار رایج است، بسیاری از این مفاهیم بسیار قدیمی و خسته کننده هستند.

تقارن می تواند به شما در ایجاد جذابیت و تعادل موجود در طرح کمک کند و خلا موجود در میان طرح را از بین ببرد. اما ایجاد تعادل با وزن، فضا و المان هایی که می توانند بر روی یکدیگر تاثیر داشته باشند، ایده بهتری است.

برای ایجاد تقارن در طرح خود، استفاده از این ایده ها می تواند کمک کننده باشد:

  • المان ها و فضاهای موجود در طرح ها در تعادل با یکدیگر قرار دهید. المان های سنگین هنگامی که در تعادل با فضا قرار می گیرند، متعادل تر به نظر می رسند.
  • بر روی حرکات چشم مخاطب بر روی طرحتان تمرکز کنید. الگوی خواندن مخاطبان را پیش بینی کرده و از المان ها و متون سنگین در سمت چپ شروع کرده و به پایین و راست وزن این المان ها را کاهش دهید.
  • از رنگ ها برای ایجاد نقاط کانونی بهره بگیرید.
  • به وزن طرح خود توجه ویژه داشته باشید. طرح های نامتقارن حس خوبی به خواننده منتقل نمی کند. کاربر می بایست به آسانی در محتوای شما حرکت کرده و آنچه نیاز دارد را بیابد. از المان های استاتیک مانند نویگیشن برای همگام سازی المان های نامتقارن استفاده کنید.
22 دی 1399

دیدگاه های این مقاله